Het boek is vooral een verkenning van het nieuwe vakgebied en moet ook op die manier gelezen worden. De schrijvers nemen de lezer in elf hoofdstukken mee in alle facetten van neuromarketing. Na een inleiding over dit vakgebied wordt in hoofdstuk 1 de relatie gelegd tussen neuro-onderzoek en neuromarketing. Op blz. 19 wordt helder gemaakt wat neuro-onderzoek kan opleveren voor marketeers. De emotionele dimensies op blz. 29-32 maken de lezer duidelijk welke impact neuro-onderzoek kan hebben om inzicht te krijgen op de werking stimuli en ons brein. Hoofdstuk 2 behandelt vervolgens de verschillende neurotechnieken, EEG, eye-tracking, facial coding en fMRI. Daarmee is een belangrijke basis gelegd om inzicht te krijgen in neuromarketing. Hoofdstuk 3 en 4 gaan de diepte in met de samenstelling en de werking van ons brein en over de werking van ons onderbewuste en de invloed daarvan op ons beslissingsgedrag. Deze hoofdstukken zijn zeer de moeite waard om te begrijpen waarom neuro-onderzoek zinvol is. Zeker als je je bewust wordt dat je 95% van je beslissingen onbewust neemt. Hoofdstuk 5 t/m 8 behandelen vooral de verschillende kanten van het vakgebied neuromarketing, met een toelichting op marktonderzoek en merkenbouw en de veranderingen die neuromarketing zal hebben op zowel strategisch, tactisch als operationeel marketingniveau. Ook het onderwerp ethiek wordt behandeld met een goede discussie over de begrenzingen daarvan. De laatste drie hoofdstukken vormen een afronding van het boek. De auteurs laten zien welke kennis neuro-onderzoek al heeft opgeleverd, en benoemen allerlei wetmatigheden rond communicatie en MRI-onderzoek en doen een boekje open over de toekomst van neuromarketing. Dit boek levert belangrijke kennis en bewustzijn op over een nieuw vakgebied. Het geeft een zeer volledige beschrijving van wat neuromarketing is, wat de waarde ervan is en wat de impact zal zijn op het marketingvak. De schrijvers hebben duidelijk grondige research gedaan. Daarmee is het een onmisbaar boek voor (strategische) marketeers. Het vergt wel de nodige moeite om het boek te lezen, de structuur zou beter kunnen en de schrijfstijl wat eenvoudiger. Je hebt als lezer nog wel eens het idee dat je heen en weer geslingerd wordt tussen verschillende onderwerpen. Anderzijds is het ook geen studieboek, maar een verkennend boek en daarvoor is het zeer geschikt.
Over Johan Bel RM
Johan Bel RM is sinds 2009 mede-eigenaar van het marketingbureau Acsense. Acsense ondersteunt MKB-bedrijven in het oosten van het land met strategische en duurzame marketing. De focus ligt daarbij op duurzame energie, afval- en watermanagement, maakindustrie, bouw en infra. Bels achtergrond ligt in de industrie en groothandel, waar hij in 22 jaar tijd meerdere marketing- en commerciële directiefuncties heeft bekleed. Hij heeft als opleidingen HEAO-CE, Nima-C en WO-bedrijfskunde en is geaccrediteerd Register Marketeer.