Wie bekend is met de boeken zoals ‘Business Model Generatie, ‘Business Model You’ en ‘Business Modellen voor Teams’, kent de prettige lay out en weet om die reden dat studieboeken ook leuk en aantrekkelijk kunnen zijn om te lezen.
Met ‘Waarde Propositie Ontwerp’ hebben de auteurs een nieuwe stap gezet om klanten nog beter te bedienen. Ondanks dat het niet vereist is om ‘Business Model Generatie’ te lezen, is het nuttig als je achtergrond ervan weet. De auteurs leggen gelukkig kort de essentie ervan uit. Het blijkt namelijk dat ‘Business Model Generatie’ en ‘Waarde Propositie Ontwerp’ een uitstekend huwelijk vormen. Het laatste boek gaat vanzelfsprekend dieper en is om die reden dan ook concreter.
Ook dit boek kent zijn eigen ‘canvas’ met twee onderwerpen: de value map en het klantprofiel. Om met dat laatste te beginnen, hier worden de volgende gegevens vastgelegd: de pijnpunten waar de klant tegenaan loopt, de voordelen die hij graag wil realiseren en de beschrijving van de kerntaken van de klant. De value map is in feite het spiegelbeeld: dit is vanuit de aanbiedende organisatie gedacht en probeert antwoorden te vinden op die pijnpunten, verdere ondersteuning bij de voordelen en stemt daar het aanbod op af. Hoe simpel zou je zeggen! Maar wie hier (opnieuw) bij stil staat, weet natuurlijk ook dat veel organisaties weliswaar een product of een dienst aanbieden maar dat soms doen zonder zich daadwerkelijk te verdiepen in hun klant.
Het proces van het opstellen van de value map en het klantprofiel worden ondersteund met diverse instrumenten. Dit proces is behoorlijk lineair en laat psychologische en emotionele kanttekeningen die mensen kunnen hebben, grotendeels buiten beschouwing. Of het zou moeten zijn dat de denkpetten van De Bono, die de auteurs inzetten om te brainstormen, dit zou moeten afdekken.
Over alle processtappen is goed nagedacht en de auteurs zijn erin geslaagd om je als lezer te verleiden vooral te gaan ‘doen’. Checklisten, meetpunten, basisregels, een veelheid aan gegevens komt voorbij om je te helpen de praktische vertaalslag te maken.
Het boek ondersteunt de gedachte van ‘Lean’: geen zware businessplannen opstellen, maar proberen snel te starten. Een belangrijk begrip hierbinnen is MVP: minimal viable products. Het proces dat daarbij hoort is: ontwerpen, meten en leren. Wat mij hierbij aansprak is de vraag: Hoe snel leer je als team of als organisatie? Langzaam? En maak je (dus) nog gebruik van de traditionele businessplannen? Snel? En durf je ideeën als een servetschets neer te zetten? Leren wordt in ‘Waarde Propositie Ontwerp’ vanuit een niet-traditionele opvatting bekeken en zal om die reden dan ook voor- en tegenstanders oproepen. Het boek gaat daar verder niet op in.
Er wordt veel aandacht besteed aan het meten van de propositie. Een uitdagende aanpak die de auteurs aanreiken op dit punt is de zogenaamde ‘splittest’, een test waarbij je twee mogelijkheden met elkaar vergelijkt, bijvoorbeeld de oude aanpak en de nieuwe. De auteurs hebben voor de titel van hun boek 120.000 mensen benaderd en zijn uiteindelijk via een Splittest tot hun definitieve keuze gekomen.
Al met een zeer praktijkgericht boek waarbij je ook veel plezier kunt beleven aan de diverse instrumenten indien het gehele waarde propositie proces niet direct van toepassing is.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.