Het Business Model Canvas, zoals uiteengezet in ‘Business Model Generatie’ leert je op een andere manier kijken naar jouw businessmodel. Dit boek heeft dezelfde verrassende insteek, en gaat dieper in op de waarde die je levert voor je klanten. De aspecten Waarde en de Klant (2 van de 9 elementen uit het Business Model Canvas) worden meer op elkaar toegespitst, zodat je de wereld van jouw klant meer in detail gaat begrijpen. Als je je Business Model Canvas erbij pakt dan kun je per klant een propositie samenstellen en uitwerken. Het boek helpt je daarmee om je klant beter te begrijpen. Jouw waarde-element wordt opgedeeld in drieën: producten en diensten, probleemoplossers en de resultaten die de klant gaat boeken. Daar tegenover staat de klant met ook drie ‘kanten’: de problemen, de resultaat dat ze willen behalen en wat zij voor hún klant willen betekenen. Wanneer je dus beter begrijpt wat de klant van jouw klant wil, dan kun je perfect in de behoefte van jouw klant voorzien. Maar niet ieder probleem is direct zichtbaar en niet ieder probleem is even urgent. Een gesprek met de klant zal dit naar boven moeten halen. De schema’s en het beeldmateriaal in het boek helpen je om dit proces in goede banen te leiden en een goede propositie samen te stellen. Om het ‘Waarde Propositie Ontwerp’ optimaal toe te kunnen passen, hebben de schrijvers gezorgd voor veel extra materiaal op de website. Formulieren, testen, kaartjes, extra informatie etc. Het aanvullende materiaal laat je uitvinden of jouw aanbod aansluit bij de vraag van de klant en helpt je om het scherp(er) te krijgen. Veel van het materiaal is te downloaden en er zijn ook materialen die je kunt bestellen. Het ontwerpen van jouw persoonlijke, team- of bedrijfspropositie voor de klanten wordt een stuk makkelijker en geeft bovenal veel meer inzicht in de mogelijkheden op korte en lange termijn. Het online materiaal is alleen gratis toegankelijk wanneer je het boek hebt aangeschaft. Er worden voordat je toegang krijgt nl. een aantal vragen gesteld, waarvan je de antwoorden kunt vinden in het boek. Een slimme truc van de schrijvers! Een echte aanrader om je bedrijf, je product of dienst beter af te stemmen op de wens van de klant!
Over Sandra Kok
Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Ze is, samen met haar partner, actief op het speelveld van oude naar nieuwe werk-, denk- en leefstijlen met als doel huidige klantsegmenten te behouden, relaties te versterken en nieuwe doelgroepen aan te trekken.