Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

De lerende adviseur

Het lijkt een aantrekkelijke titel; 'De lerende adviseur; trends in professionalisering'. Wie wil er niet leren en tegelijk een handzaam inzicht in wat het vak verder moet brengen?. Even de waan van de dag ontstijgen en met een helikopterview ook op de zin van het vak kauwen? Lees dan de bundeling van uiteenlopende artikelen en visies door Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers niet. Zij roepen in de eerste pagina's vragen op en stellen in de sluiten in de epiloog het boek af met nog meer vragen. Willen adviseurs wel leren en een relevant antwoord vinden op trends in professionalisering?

Martin van 't Klooster | 15 juli 2010

De auteurs Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers hebben in 'De lerende adviseur; trends in professionalisering' meer en minder bekende adviseurs/auteurs bereid gevonden een bijdrage te leveren. De ene auteurs doet dat serieus en op basis van een degelijke opzet. Daaronder valt de bijdrage van Hans Strikwerda 'Over de professionalisering en kwaliteit van het adviesvak'. De andere auteur levert een uiterst relativerende en luchtige bijdrage. René ten Bos concludeert in 'Leven met domheid' dat 'schrijven over domheid wel eens kan uitmonden in domheid'. Er zijn oude rotten in het vak (Joep Bolweg en Rob Wagenaar) die een bijdrage leveren en laten lezen 'het wel te weten'; 'professionaliseren betekent beter worden in je vak'. En ook de net afgestudeerde (Lonneke Neeleman) die 'junioren', 'medioren' en 'senioren' ondervraagt en merkt dat ieder op een andere (eigen) manier bezig is met professionaliseren. Natuurlijk komen de (adviseurs van) grote bureaus aan het woord, maar ook kleinere bureaus of 'eenpitters' mogen hun verhaal kwijt. Grote bureaus hebben zo ieder hun eigen aanpak om collega's te professionaliseren van 'academy' tot 'bureaudagen' of een 'pop'(persoonlijk opleidingsplan). Kleinere bureaus leiden 'potentials' zelf op of organiseren regelmatig een 'cultuurmiddag'. Het is mij wel duidelijk dat adviseurs wel willen leren, maar de manier waarop is opvallend verschillend en dit boek geeft heel veel mogelijke antwoorden, maar brengt daarin geen tekening of duiding. Er is (nog) geen standaard of wetenschappelijk onderbouwde methode. Al lezend betrap ik er mijzelf op dat het 'wel interessant en leuk' is wat adviseurs over het vak schrijven. Maar ook de conclusie dat professioneel adviseren is wat adviseurs voor hun dagelijks werk (en inkomen) doen. Is wie opdrachten heeft, jarenlange ervaring heeft en publiceert, doceert of naast zijn/haar werk bestuurlijk actief is, de werkelijke professional? Ook een helder inzicht in de trends wil maar niet bij mij opkomen. Doen adviseurs meer of op een andere manier aan professionalisering nu het vak steeds meer beoefenaren krijgt en zich ontwikkelt? Is er wellicht een andere visie of aanpak in ons land vergeleken met die in andere landen? Tot slot; qua vormgeving is het een kleurrijk en aantrekkelijk boek; felle kleuren en heel veel tabellen, figuren en modellen. Maar of het bij elkaar opgeteld voldoende aanleiding is om het boek te kopen en te lezen? Dat hangt echt af van hoe graag (en hoeveel tijd) u heeft om de waan van de dag te ontstijgen en of u wellicht in tijden van crises en wat minder opdrachten op zoek bent naar manieren om te werken aan uw eigen ontwikkeling en uw zin in het vak.

Over Martin van 't Klooster

Martin van 't Klooster is zelfstandig communicatieadviseur bij Communicatie met beleid.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Marjo Dubbeldam, Wilfred Goedmakers
De lerende adviseur

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden