Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Leren adviseren

'Leren adviseren, het belang van vakmanschap' geeft de stand van zaken weer over de kennis die is opgebouwd over professioneel handelen van organisatieadviseurs in adviesopdrachten. Het gaat in op de definities van organisatieadvies. Wat voor soorten advies zijn er? Hoe zien adviesprocessen eruit? Wat kunnen we zeggen over de effectiviteit van organisatieadvies? Hoe kunnen we daar greep op krijgen? Wat is het complete scala aan interventies waarvan adviseurs zich kunnen bedienen? Wat zijn hun competenties en hoe kun je die inzetten en ontwikkelen? Waar kan het goed gaan en fout gaan in de interactie tussen klanten en adviseurs? Hoe kijken klanten naar adviseurs en hoe kijken adviseurs naar klanten?

Perry Oostrum | 4 april 2011

De flaptekst van 'Leren adviseren' van Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma is duidelijk genoeg: dit boek richt zich op ervaren organisatieadviseurs die hun ervaring willen verdiepen en verder willen professionaliseren. Het is ook, aldus de auteurs, geschreven voor afnemers van organisatieadvies. Want, zo stellen zij, 'voor wie regelmatig adviseurs over de vloer heeft, is het verstandig om te weten hoe het beste met externe organisatieadviseurs wordt omgegaan en hoe je als opdrachtgever een professionele consultant in huis haalt'. In tegenstelling tot wat de titel en de inleiding van het boek doen vermoeden, kunnen beginnende adviseurs het vak niet leren met het lezen en bestuderen van (alleen) dit werk. Daarvoor is het te fragmentarisch en appelleert het te zeer op een brede basis bij de lezer. Wel zullen ze er heel wat van opsteken... 'Leren adviseren' begint met een overzicht van het terrein van organisatieadvies. Vervolgens gaan De Caluwé en Reitsma in op onderwerpen als effectiviteit, interventies, competenties en interactie, en op vragen als 'wat willen klanten en wat zijn de verschillende perspectieven?' De besprekingen van deze onderwerpen zijn een bundeling van de ervaring en onderzoek door de auteurs bij het Center for Research on Consultancy aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en bij de Management Consultancy Division aan de Academy of Management. Zolang dit boek gelezen wordt met deze opzet in gedachten - en niet als alomvattende inleiding of totaaloverzicht van adviseren - is er niets aan de hand. Als de verwachtingen van de lezer maar goed gericht zijn. Een van de meest sterke punten van de onderzoeken, en daarmee van de inhoud van dit boek, vind ik het betrekken van het perspectief van de klant. Zo is hoofdstuk 5, 'Wat klanten willen en verwachten', heel praktisch door het gebruik van zeer verhelderende voorbeelden. Het zijn die voorbeelden waar ook beginnende adviseurs toch hun voordeel kunnen doen. De auteurs geven haarfijn aan wat die adviseur moet doen in zijn handelen en interacties met de klant, maar vooral ook wat hij niet moet doen. En toch geven zij niet alles op een presenteerblaadje, maar dagen de lezer uit tot zelfreflectie. Ook de in het hoofdstuk 'Casuïstiek' opgetekende transcripten van adviessituaties vragen van de lezer goed na te denken wat hij de sterke en minder sterke momenten van dergelijke situaties vindt en hoe hij zelf zou acteren. Een mooie vorm van droogzwemmen, waarmee adviseurs, zowel beginnende als ervaren, zichzelf veel leed kunnen besparen...

Over Perry Oostrum

Per Oostrum begon met schrijven op de middelbare school. Wie niet? Serieus werd het toen hij over zijn grote passie, popmuziek, begon te publiceren in verschillende tijdschriften. 'Mannenleed, een crisisroman' is zijn eerste fictieve werk. Hij werkt als zelfstandig adviseur op het vlak van het onderkennen en beheersbaar maken van risico's en het realiseren van organisatieveranderingen. Per is getrouwd, heeft twee zonen en woont in Wassenaar.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Léon de Caluwé, Elsbeth Reitsma
Leren adviseren

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden