Het boek van Robertson beschrijft en onderbouwt het principe 'Success engenders Success'. The Winner Effect duidt succes als grootse veranderingsfactor van het brein dat de mensheid ooit gekend heeft. Robertson is van huis uit neuropsycholoog en dat maakt zijn verhaal zo interessant. Het effect waar iedereen zich wel iets bij voor kan stellen onderbouwt hij met onderzoeken, bevindingen uit zijn eigen praktijk en analyses van gebeurtenissen uit de sport, de politiek en het bedrijfsleven. Vanuit de neuropsychologie beschrijft Roberston op simpele wijze het fenomeen dat succes testosteron bevordert, hetgeen vervolgens weer een effect heeft op de machtsbalans, dat een goede basis is voor het verwerven van meer succes. Andersom stijgt het stresshormoon cortisol in een onderdanige positie en nemen de kansen op succes weer af. Dit werkt ook in de sport zo. Een bokser die een wedstrijd wint, heeft dankzij dit neurologisch effect van winnen een grotere kans een volgende wedstrijd ook te winnen. Halverwege introduceert Robertson het principe van het glazen hersenplafond. Daarover schrijft Robertson dat bij alle gestigmatiseerde groepen de kans op een succesvol leven te leiden wordt gesaboteerd door de inprenting van stereotypen in de hersenen. Die inprenting vormt het onbewuste zelfopgelegde glazen plafond. Als dat zo is kun je dus ook verklaren waarom landen, families en bedrijven enorme hoeveelheden menselijk potentieel verspillen. Als winnen en macht door andere mensen en door je eigen onbewuste opvatting worden gemaakt, is succes niet meer dan een kwestie van kansen krijgen en verwachten dat je je als winnaar zult gaan gedragen. Het boek is doorspekt met veel aansprekende voorbeelden: van Tony Blair en gevangenen in de Abu Ghraib tot de zoon van Picasso en Londense beurshandelaren. 'Het Winnaareffec't is een absolute aanrader voor iedereen die zich een beetje interesseert voor de achtergronden van menselijk gedrag. Ook kan het boek handig zijn in je dagelijks leven: ontketen eens een verbaal slagveld aan de ontbijttafel voordat je het kantoor van je manager binnenstapt, het verhoogt je kans op succes aanzienlijk.
Recensie
Het winnaareffect
Als Amsterdammer ben ik uiteraard volledig overtuigd van de energie en dynamiek van deze prachtige stad. Niet verbaasd maar wel blij was ik dan ook met de TEDx-toespraak van neuropsycholoog Ian Robertson waarin hij beargumenteert dat het leven in een grote stad de cognitieve vermogens van een mens verandert. Leven in een grote stad maakt dat mensen sneller denken en hun cognitieve vermogens verbeteren. Geïnspireerd door dit TEDx-filmpje was ik dan ook erg benieuwd naar zijn boek 'Het Winnaareffect'.
Bart Aupers
|
1 augustus 2013