Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De big datarevolutie

Big data - je hoort de term steeds vaker. Maar wat is het eigenlijk, wat is er mogelijk en welke regelgeving is er nodig om burgers te beschermen tegen oneigenlijk gebruik? Dat zijn een paar van de vragen die Viktor Mayer-Schönberger (hoogleraar aan het Oxford Internet Instituut) en Kenneth Cukier (journalist bij The Economist) bespreken in 'De Big Data revolutie. Hoe de data-explosie al onze vragen gaat beantwoorden'.

Yolanda van Heese | 27 juni 2013

Het aantal digitale gegevens neemt dagelijks exponentieel toe. Denk maar aan berichten via social media, digitale foto's, GPS gegevens via mobiele telefoons, bank- en klantenkaarten. Het resultaat is Big Data: een gigantische hoeveelheid digitale gegevens die beschikbaar is voor analyse voor complexe vraagstukken en uiteenlopende doeleinden. De analysemogelijkheden van die gegevens nemen eveneens hard toe, door zowel de groei van het aantal gegevens als de ontwikkelingen op het gebied van technologie en software. In 'De Big Data revolutie. Hoe de data-explosie al onze vragen gaat beantwoorden' werken Viktor Mayer-Schönberger en Kenneth Cukier uit wat Big Data betekent voor ons leven en manier van werken. De effecten van het gebruik van Big Data zijn drieledig, aldus de auteurs. - 'Van klein naar groot': Het is niet langer nodig om steekproeven te nemen. Daar waar dat in het verleden nodig was om kosten en de tijd van gegevensverzameling te beperken zijn vandaag de dag vrijwel alle gegevens beschikbaar. 'N=alles'. - 'Van exact naar ongeveer': Door de combinatie van verschillende gegevensbronnen en systemen neemt het aantal meetfouten toe. Dit hoeft volgens de auteurs geen probleem op te leveren - juist omdat de hoeveelheid gegevens zo enorm groot is. - 'Van waarom naar wat': Big data laat alleen zien welke correlatie er is tussen gegevens en zegt niets over oorzaak en gevolg. Wiskundige modellen doen op basis van een enorme hoeveelheid gegevens voorspellingen en leren vervolgens van de beslissingen die gebruikers nemen - zo doen ze de volgende keer nauwkeurigere voorspellingen. Denk maar aan de zoekopdracht van Google: als je daar een typefout maakt, vraagt Google 'bedoelde u....'. Zodra je daarop klikt, houdt het bij een volgende zoekopdracht daarmee rekening. Zo leidt het gebruik van Big Data tot nieuwe concurrentie en verdienmodellen. Het boek is doorspekt van voorbeelden die dat laten zien: Walmart weet beter waar hij specifieke producten moet plaatsen in de winkel, Target weet welke kortingsbonnen klanten zullen gebruiken en verhoogt zo de omzet, UPS verlaagt de onderhoudskosten van zijn wagenpark door slimme signaleringen. En niet alleen bedrijven, ook de overheid kan Big Data inzetten. Denk maar aan de brandweer van Amsterdam - zij hebben onlangs risicogevoelige panden in kaart gebracht en een preventief bezoek gebracht. Drie soorten bedrijfsmatige activiteiten ontstaan rondom Big Data: het beheer en eigendom van de gegevens, de expertise om gegevens te combineren en benutten met wiskundige modellen en de creatieve kant: bedenken op welke manier je Big Data voor innovatie kunt inzetten. Helaas brengt het gebruik van omvangrijke gegevensbestanden ook risico's met zich mee. Mensen verstrekken immers vaak nietsvermoedend gegevens aan instellingen, die de gegevens vervolgens inzetten voor commerciële doeleinden. Daarbij wordt de privacy nog wel eens uit het oog verloren. Ook kan Big Data leiden tot een zogenaamde 'gegevensdictatuur'. De auteurs pleiten daarom voor nieuwe regels en functies binnen organisaties (te vergelijken met een interne controller) die oneigenlijk gebruik moeten voorkomen. Ze zijn wel erg optimistisch over de haalbaarheid ervan. Het boek is makkelijk leesbaar - met vlotte zinnen en veel voorbeelden van Amerikaanse organisaties. Ook is het leuk dat de auteurs af en toe verder in de geschiedenis van gegevensverwerking teruggaan. Wel mis ik een internationaal perspectief. Juist vanwege de grensoverstijgende mogelijkheden van Big Data was dat hier op zijn plek geweest. Dit boek is zeer geschikt voor eenieder die wil weten wat Big Data is en welke impact het mogelijk gaat hebben in de toekomst. Na het lezen ervan realiseert u zich dat het onderwerp zeker op de strategische agenda van organisaties hoort te staan!

Over Yolanda van Heese

Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden