Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De big datarevolutie

Carolien Glasbergen | 16 maart 2017

strong>Victor en Kenneth vormen een goede combinatie als schrijvers van De Big Data Revolutie: het leest makkelijk weg en bevat veel interessante informatie. Dat niet alleen: de hele ontwikkeling van Big Data passeert met veel sprekende voorbeelden, waardoor je pagina voor pagina wilt doorlezen om maar niets te missen van de verschillende facetten van deze ontwikkeling. Met het lezen van het boek zie je dat er nog zoveel valt te ontdekken; je creatieve brein gaat vanzelf werken. Misschien ben jij wel de volgende die Big Data gebruikt in jouw businessplannen.

Big Data, wat is dat nu eigenlijk? Het klinkt technisch maar de schrijvers leggen in gewone mensentaal, met herkenbare voorbeelden, uit wat kan worden verstaan onder Big Data. Er is dan ook geen kennis van informatietechnologie of data analyse nodig om de inhoud van het boek te begrijpen. De volgorde van de hoofdstukken is logisch. Door het boek van begin tot eind te lezen krijg je heel goed inzicht in de mogelijkheden, nieuwe ideeën, risico’s, toepassingsgebieden  en nog onontdekte groei.

Duidelijk wordt wanneer Big Data heel goed inzetbaar is en wanneer juist niet. Werken met grote hoeveelheden minder nauwkeurige gegevens is nu eenmaal anders dan werken met een kleine set nauwkeurige gegevens en kan net zo goed of misschien zelfs betere informatie opleveren. Zoals bijvoorbeeld het volgen van de griepepidemie: deze bleek door Google beter te voorspellen door Big Data analyses toe te passen op gebruikte zoektermen, dan door de gezondheidsdienst die de geregistreerde doktersbezoeken bijhield.

Omdat we in het verleden niet goed in staat waren grote hoeveelheden gegevens op tijd te verkrijgen, op te slaan en te verwerken is gekozen voor werken met steekproeven. Veel van onze huidige onderzoekmethodes zijn hier op gebaseerd. Nu opslag en verwerking van grote aantallen gegevens wel mogelijk is, is het vaak ook mogelijk te werken met de gehele set gegevens in plaats van een steekproef. Daarbij worden ook details zichtbaar. Aan de andere kant wordt duidelijk dat de kwaliteit van de gegevens niet altijd even goed is. Enerzijds wordt dus het aantal gegevens waarmee wordt gewerkt veel groter, aan de andere kant is er de verminderde kwaliteit. Dat vraagt een andere manier van verwerken en vertalen naar informatie; kan in deze situatie slordigheid de voorkeur boven exactheid hebben? Een andere vraag die nadrukkelijk naar boven komt: is het nodig om achterliggende oorzaken te doorgronden of is het voldoende om alleen verbanden te achterhalen?

Daarnaast worden tegenwoordig veel gegevens geregistreerd, ook als er niet direct een toepasbaar doel voor ogen is. Denk maar aan de gegevens die een mobiele telefoon allemaal verzamelt, waaronder locatie gegevens. Deze ‘dataficatie’ zal een revolutie veroorzaken die vergelijkbaar is met de boekdrukkunst en internet: het geeft de mogelijkheid de wereld in de vorm van gegevens in kaart te brengen. Rond gegevens is zich dan ook een hele markt aan het vormen: van het kopen van gegevenssets tot het verwerken van die gegevens tot informatie. Met deze verandering is het zaak de privacy van gegevens nog eens goed onder de loep te nemen en voldoende controle in te bouwen. Bij andere grote veranderingen reguleert de - inmiddels veranderde - maatschappij het gebruik en dat zal ook bij Big Data gebruik het geval zijn. Het is en blijft een instrument. ‘Niet atomen vormen de basis van alles wat bestaat, maar informatie’, aldus de schrijvers.

Nieuwsgierig wat Big Data is, zich ontwikkelt en hoe je het kunt inzetten? Dromen over jou lumineuze idee? Leg het boek dan niet op je nachtkastje, maar prominent op je bureau en lees, vertel en droom.

Over Carolien Glasbergen
Carolien Glasbergen is ICT projectmanager en coach. Ze is is lid van de KNVI, de grootste onafhankelijke beroepsvereniging voor informatie- en IT-professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden