De titel is ook erg goed gevonden; ‘Dokter, ik heb last van klanten’. Een typische zin uit de spreekkamer van een huisarts. De dokter luistert dan, stelt wat vragen, denkt wat na, stelt nog wat vragen en komt dan met de diagnose. Hij schrijft een recept uit en stuurt u weer weg. Indien de klachten verdwijnen bent u tevreden en de dokter ziet u voor deze klacht niet meer terug. Indien de klachten aanhouden zult u wel; terug gaan. Het tafereel herhaalt zich totdat de dokter u doorverwijst naar een specialist die meer kennis van dergelijke klachten heeft. Dit is precies wat het boekje doet. Mike Hoogveld kaart zeventien zogenaamde ‘doktersklachten’ aan. Soms klinken die heel medisch, zoals ‘mijn slagaders zitten verstopt’. Soms zijn ze weer direct te relateren aan marketing of management, zoals ‘Dokter, hoe kom ik te weten of ik een leerprobleem heb?’ In pakweg zes, zeven pagina’s kaart Mike Hoogveld het probleem aan en reikt hij oplossingsrichtingen aan. Hij beschrijft het allemaal precies zo dat je er ook werkelijk iets mee kunt. Maar tussen de regels door lees je dat er meer is dan wat hij schrijft. Prima om je daarna er verder in te verdiepen bij de specialisten. Je zou het ook een snuffelboekje kunnen noemen op weg naar hetgeen je op zoek bent. Prima boek(je) voor degenen die minimaal Nima A hebben en met Nima B bezig zijn of die laatste al hebben afgerond. Zaak is wel dat je bereid bent om meer te lezen dan dit boekje. Hoewel ik daar niet zo bang voor ben, de auteur maakt je wel voldoende nieuwsgierig om dat ook te doen. Veel leesplezier!
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.