Het is me bij het lezen van De 11 beste online verdienmodellen helaas niet duidelijk geworden waarom juist deze 11 verdienmodellen de beste zouden zijn. De onderbouwing daarvoor ontbreekt. De lezer mag uitgaan van de expertise van de auteurs, maar de verdienmodellen worden stuk voor stuk uiteengezet als zijnde een gegeven. Voorzien met positieve voorbeelden die laten zien dat er ook daadwerkelijk geld mee wordt verdiend.
Inspiratieboek
Duidelijk wordt, dat er achter ieder model een hele wereld schuilt en er wordt ook regelmatig doorverwezen naar meer informatie. Op grond daarvan wil ik het boek dan ook eerder een inspiratieboek noemen. Met name voor mensen voor wie online en aanverwante media nog een redelijk onbekend terrein is. Het is niet zo dat je na het lezen van het boek meteen aan de slag kunt om het verdienmodel ook daadwerkelijk in te zetten, daar is meer voor nodig.
Toekomstproof
De auteurs besteden de nodige aandacht aan de ondernemer zelf, met name hoe deze in haar of zijn vel zit, voldoende focus heeft en de nodige lef toont. Zonder meer eigenschappen die je nodig hebt om een online verdienmodel op te zetten. Of je hiermee je onderneming ook toekomstproof maakt waag ik te betwijfelen. Het zal zeker helpen maar daar is wel meer voor nodig dan slechts een online verdienmodel.
Zie het smal, maak kennis met online verdienmodellen. Neem het mee in je totale strategie en laat je omringen door professionals. Een online inkomstenstroom is niet iets wat je er leuk bij doet. Eén waardevolle tip is wel bij me blijven hangen; blijf de techniek volgen, nieuwe verdienmodellen zullen blijven verschijnen en wellicht kun je er iets mee.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.