Zoals Cats zelf aankondigt in het welkomstwoord is Klanthousiasme komt van binnen het eerste boek dat hij in de je-vorm schrijft. Een tip die mensen hem hadden gegeven en die hij nu ook toepast. Het zorgt er bij mij in ieder geval voor dat het boek mij meer aanspreekt en dat het makkelijk wegleest.
Verleuken
Klanthousiasme komt van binnen is een vervolg op Verleuken kan iedereen en gaat in op hoe je de organisatie meekrijgt om het leuker te maken voor klanten. Je hoeft het eerdere boek niet per se gelezen te hebben om een berg inspiratie uit Klanthousiasme komt van binnen te halen. Cats neemt je eerst mee over wat hij bedoelt met Verleuken en waarom het zo belangrijk is.
Alledaags
Feike haalt zijn inspiratie graag uit alledaagse situaties. Een voorbeeld van hoe zijn vader een sportteam motiveert spreekt enorm tot de verbeelding. Dat neem ik mee naar het jeugdteam dat ik zelf train. Dat is niet het enige sterke voorbeeld in het boek. Door interviews met bedrijven die sturen op het Verleuken en fan zijn van Klanthousiasme, maar ook door kleine voorbeelden uit de lokale omgeving, raak je direct geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan. Wat het je oplevert wordt niet tot in de details aangetoond, maar de winst is op zoveel fronten zo duidelijk, dat ik geen moment heb gedacht aan de getallen die er ongetwijfeld achterliggen.
Commercieel
Zijn er dan geen minpunten? Zeker wel. Feike schrijft zelf dat hij absoluut niet wil dat dit boek een commercieel gebeuren moet worden en gezien wordt als een reclamefolder voor zijn verleuk-trajecten. Dat voornemen is totaal mislukt, elk hoofdstuk in dit boek is een reclame voor de trajecten om het leuker te maken. Ik geloof het direct als Cats schrijft dat het allemaal niet zo moeilijk is om Verleuken toe te passen in je werk, al is simpel Verleuken moeilijker dan het lijkt. Met de motivatie en de inspiratie in dit boek kun je zeker direct aan de slag.
Over Rinus Verhart
Rinus Verhart is Klantbelever en Presentatietrainer