Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De 33 beste beïnvloedingstechnieken uit de reclame

Als je mensen vraagt of reclame werkt, zeggen ze bijna altijd: ‘Ja, maar niet bij mij’, aldus journalist Erik Clark.Twee populaire discussies onder marketeers gaan over het effect van reclame en het effect van beïnvloedingstechnieken. We raken er niet over uitgesproken. Van kosten tot kliks. En van nudging tot neuromarketing. 

Wilco Verdoold | 24 januari 2022 | 2-3 minuten leestijd

Het boek De 33 beste beïnvloedingstechnieken uit de reclame is vooral een inspirerend en toegankelijk overzicht. Ongecompliceerd beschrijven de drie auteurs 33 verschillende technieken. Van basale trucjes tot listige tactieken. Van Cialdini’s klassiekers als autoriteit, reciprociteit en schaarste, tot minder bekende concepten als astroturfing en doublespeak.

Een voorbeeld

Een van de 33 besproken technieken is Antropomorfisme. Dat is de neiging om dieren en dingen in tekst en afbeeldingen menselijke kenmerken te geven. Je gebruikt het om consumenten makkelijker een band te laten voelen met producten. Pinokkio is gewoon een animatie van een houten marionet, toch kunnen zowel kinderen als volwassen met Pinokkio meeleven, hem aanmoedigen en zelf aan het eind van de film ontroerd een traantje wegpikken. Maar het kan ook anders. Heineken is befaamd om de iets gekantelde e’s in het logo, waardoor ze lijken te lachen. Hierdoor krijgt het logo een vrolijkere, vriendelijkere en menselijkere uitstraling.

Over het boek

Het boek is mooi vormgegeven, makkelijk leesbaar en prima gestructureerd. Het beschrijft niet alleen 33 technieken, maar is ook rijkelijk voorzien van goede en meestal originele voorbeelden. Wil je meer? Per techniek staan er verwijzingen naar gebruikte en aanvullende literatuur en krijg je zoektermen voor vervolgonderzoek. Dit maakt het boek ook voor de ervaren marketeer interessant.

Practice what you preach

Zowel in de teksten als in de vormgeving passen de auteurs verschillende van de beschreven beïnvloedingstechnieken zelf toe. Noemenswaardig is de 34ste beïnvloedingstechniek die de auteurs niet beschrijven, maar wel toepassen: ‘actualiteit’. Het is vaak goed om uit te stralen dat je boek (nog) actueel is. Dat hebben ze prima gedaan. Hoewel de 2de druk inhoudelijk precies hetzelfde is als de 1ste druk uit 2018 heeft het boek wel een compleet nieuwe cover en nieuwe publicatiedatum (2020).

Werd in de eerste druk nog gekozen voor: Seks, humor en het Beloofde Land – alle drie beïnvloedingstechnieken die ook in het boek worden besproken. Voor de 2de druk hebben de auteurs de kanttekeningen die ze zelf bij deze technieken hadden serieus genomen. Ze kozen voor een veiligere en meer inhoudelijke titel. Dat sluit zeer waarschijnlijk heel goed aan bij de quote van John Wanamaker op de laatste pagina van het boek: 'Reclames zijn wel wetenschappelijk te evalueren, maar niet op een wetenschappelijke manier te creëren.'

Over Wilco Verdoold

Wilco Verdoold is Register Marketeer en docent bij de HvA (Hogeschool van Amsterdam). Hij is tevens auteur van ‘Zakelijke doelen bereiken met Social media’ en adviseur bij KnowWorks.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden