Je leert in Doe één ding hoe je succesvol wordt door het stellen van een vraag, die je helpt je op een belangrijk ding gaat concentreren. Ik dacht een tegengeluid tegen multitasking te gaan lezen. Maar het boek biedt meer. De auteurs geven mooie voorbeelden van succesvolle ondernemingen die zich op 1 product richten, zoals Apple. Daarnaast halen ze ook een aantal mythes onderuit, zoals het streven naar balans of evenwicht tussen werk en privé. Ook het idee dat groot (denken) eng is halen ze overtuigend onderuit.
Positieve drive
Doe één ding geeft in duidelijke stappen en aan de hand van tal van praktische voorbeelden aan hoe je focus zowel je persoonlijke als zakelijke leven kunt toepassen. Keller vertelt hoe en waarom hij deze manier van werken heeft ontwikkeld. Ook vertelt hij hoe dit binnen zijn bedrijf en onder zijn staf een uitermate positieve drive opleverde, en daarmee en betere bedrijfsresultaten.
De vraag
Die ene belangrijke focusvraag is volgens deze auteur: welk - ene - ding kan ik doen waardoor al het andere eenvoudiger of zelfs overbodig wordt. Een aspect van het focussen op jouw belangrijkste ding is dat je ook nee moet kunnen en durven zeggen. Hierdoor creëer je tijd en energie die je kunt steken in jouw ene ding en voorkomt dat je wordt afgeleid door allerlei dingen die afleiden, die hier niet aan bijdragen.
Tijdsblokken
De auteurs schrijven hier bijvoorbeeld over: 'reserveer de tijd voor jouw ene ding en bescherm die tijdsblokken'. Dat éne ding dat op dit moment echt het allerbelangrijkste is, moet de bijpassende tijd in jouw agenda krijgen en al je aandacht en energie.
Durven
Misschien is de grootste uitdaging voor elke lezer om echt scherp te krijgen wat jouw éne ding is. Daarbij is durven belangrijk. Een quote van T.S. Eliot onderschrijft dit in het boek: 'Alleen zij die te ver durven te gaan, zullen ontdekken hoe ver ze kunnen gaan.'
Het boek is makkelijk leesbaar. Korte quotes en simpele figuren voegen waarde toe aan het boek en ze komen de leesbaarheid ten goede. Een mooi voorbeeld: 'De sport van een ladder was nooit bedoeld als plek om uit te rusten, slechts om een voet zo lang te ondersteunen dat iemand de andere wat hoger kan plaatsen.' (van Thomas Henry Huxley).
Als een huis
In deze editie van het boek zijn zaken onderstreept. Dit voegt voor mij niets toe. Maar de inhoud staat als een huis. Het is een manier van denken die je je eigen moet maken en waar je dan helemaal naar gaat leven. Keller benadrukt dat als je een nieuwe denkwijze of manier van doen een langere tijd volhoudt, je er een nieuwe gewoonte bij hebt en het stellen van de focusvraag is een van de beste succesgewoonten die je jezelf kunt aanleren.
Het boek motiveert om de theorie in de praktijk te gaan brengen. De theorie is eenvoudig en goed te begrijpen. Doe een ding helpt de lezer om een echte keuze te maken en is een topboek op het gebied van timemanagement.
Doelen stellen en vooral behalen wordt haalbaarder als je de methode echt kan gaan volgen en doorleven.
Over Annemiek Sierhuis
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.