Net zo oud als de weg naar Rome is dat mensen overal een verhaal van maken. Verhalen helpen ons om de wereld te begrijpen, en zorgen voor overdracht van belangrijke levenslessen. Bovendien inspireren verhalen ons als mens en helpen ze bij het verbinden van mensen onderling.
Koopgedrag en gebruiksgedrag
Verhalen helpen ook bij het bouwen van een merk. Veel merken, bedrijven en organisaties willen menselijk gedrag beïnvloeden. Dit kan gaan om het beïnvloeden van koopgedrag of gebruiksgedrag. Bijvoorbeeld van gezonder eten tot aan het tegengaan of remmen van klimaatverandering.
Zaak dus om hier meer zicht op te krijgen. Want een verhaal pakt aandacht, houdt deze vast en zorgt ervoor dat we informatie beter onthouden.
Superchargen
De auteurs laten in dit boek zien wat manieren zijn om je verhaal nog overtuigender te maken. De auteurs stellen dat de juiste verhalen met toegepaste kennis van gedragspsychologie kunnen helpen om nog meer impact te maken. De auteurs noemen dit het superchargen van je verhaal. Ze laten zien dat dit mogelijk is door in te spelen op emoties.
Concrete tips
De auteurs nemen je op een praktische manier mee hoe ons brein werkt in relatie tot merken, verhalen en communicatie en nemen je stap voor stap mee, door middel van metaforen, praktische voorbeelden, inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek en diverse concrete tips, hoe je verhalen nog fijner voor ons brein kunnen maken.
Diverse aspecten
In het boek komen diverse aspecten aan bod hoe je een supercharged story creëert. Dit gaat van het bewustzijn rondom wat mensen tegenhoudt tot wat mensen motiveert, van het kiezen van de juiste hoofdrolspeler voor je verhaal is tot het bepalen van de juiste setting en context en van het nadenken over kleurgebruik tot het toepassen van rijm.
Maar ook van het vermijden van ontkenningen tot het presenteren van het best mogelijk en van het aanboren van onze diepste emotionele drijfveren. Dit samen zorgt voor betere verhalen. Verhalen die gebruik maken van gedragspsychologie, inspelen op emotie en daardoor nog overtuigender zijn.
Impact
Supercharge your stories is een interessant boek waar een goede verdieping wordt gemaakt naar gedragspsychologie, vol concrete tips en zeer geschikt voor ondernemers, managers, consultants maar eigenlijk iedereen die nog meer impact wil maken met zijn verhaal.
Over Lizzy Prins
Lizzy Prins is eigenaar van High Potential Factory waar zij als business- en leiderschapscoach ondernemende impactmakers helpt te groeien door te ondernemen vanuit hart en ziel. Als gecertificeerd Mbit coach weet zij blokkades en patronen als geen ander te doorbreken en helpt zij ondernemers om grote doelen te realiseren.