Het was bedrijfsadviseur Edwin Kersten al langer een doorn in het oog. Dat terugkerend ritueel met ellenlange businessplannen die zelden worden uitgevoerd. Kersten concludeerde na 25 jaar praktijkervaring dan ook: ‘professionele businessplanning blijkt in de praktijk het ondergeschoven kindje van het managementvak’. Kersten ging aan de slag en ontwikkelde samen met een aantal ondernemers, bestuurders en managers De Business Board Methode. Met de harde belofte van een ‘jaarlijks businessplan op één A4 dat wél wordt uitgevoerd’.
Moeizame relatie
Het boek De Business Board Methode bestaat uit drie delen. In het eerste deel lezen we over de moeizame relatie van organisaties en managers met het businessplan en waarom ze vaak wel worden opgesteld, maar zelden goed worden uitgevoerd. In deel twee komen de verschillende elementen van de methode aan bod, met onderwerpen als identiteit, strategie, operatie, prioriteiten, consistentie, monitoring (dashboard) en verbeterprojecten. In deel drie ga je onder de noemer ‘business boarden’ aan de slag met de methode. Kersten laat je in vijf stappen zien hoe je je eigen Business Board, dus je eigen businessplan op één A4, opstelt. Hierbij gebruikt de auteur het fictieve bedrijf ABC Consulting als voorbeeldbedrijf. Zodat je bij iedere stap precies ziet hoe de methode in de praktijk toegepast moet worden. Om de lezer te prikkelen komen we verspreid door het boek ‘gewetensvragen’ tegen. Hoe pak jij dit aan binnen jouw organisatie? Is jouw strategie wel onderscheidend genoeg?
Modellen
De auteur maakt bij zijn methode graag gebruik van modellen en theorieën die zich in de praktijk bewezen hebben. Zo komen we onder andere tegen: Golden Circle (Simon Sinek), Big Hairy, Audacious Goal (Jim Collins), concurrentiestrategie (Micheal Porter), Blauwe Oceaan-strategie (Kim en Mauborgne), BCG-matrix (Boston Consulting Group) en Objectives and Key Results (Jim Doer).
Daarnaast houdt de auteur het graag eenvoudig en duidelijk met zijn methode, want het is al moeilijk genoeg. Zo is de Business Board Methode gebaseerd op het OKE-principe (overzicht, keuzes, executie), de regel van 3 (drie doelen, drie acties, drie prioriteiten) en de 80/20-regel (twintig procent van de klanten zorgt voor tachtig procent van de omzet of winst). Ook wordt in de methode rekening gehouden met wat je op korte termijn moet doen, en wat er nodig is voor de lange termijn, zodat verbetering en vernieuwing (innovatie) in balans zijn.
Resultaat
Het resultaat is na vijf stappen een businessplan in de vorm een ’business board’; een groot ingevuld schema dat voor de leesbaarheid waarschijnlijk meer nodig heeft dan een enkel A4-tje. Met strategische en operationele doelen, verbeterprojecten, prioriteiten, acties en prestatie-indicatoren. Voor de lezers die liever kleiner beginnen is er een Business Board Light versie waarbij je maar een paar delen het Business Board invult. De uitvoering van het businessplan wordt verwerkt in het ‘businessritme’ van de organisatie, waarbij je wekelijks de voortgang van een project bespreekt, maandelijks de voortgang van alle projecten, ieder kwartaal de voortgang van alle plannen en resultaten en jaarlijks bespreek je het hele Business Board, met de gerealiseerde doelen en het nieuwe plan voor het nieuwe jaar.
Uitvoeren
De auteur heeft met De Business Board Methode een helder doe-boek geschreven met een praktische methode voor het maken van een compact businessplan. Hard nodig, want zo schrijft de auteur: ‘Het is in de huidige tijd niet langer verantwoord om de ontwikkeling van je organisatie aan het toeval over te laten.’ Dus niet alleen plannen maken, maar ze óók uitvoeren. De auteur weet het zeker: ‘De winnaars van morgen zijn de organisaties die het beste plan, de grootste wendbaarheid en een ongeëvenaarde operationele kracht combineren.’ Waarvan akte. De Business Board Methode kan je daarbij helpen, maar het is geen garantie voor succes. Want zoals de Engelsen zeggen: ‘A fool with a tool is still a fool’.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.