Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zet je (online) marketing op zijn kop - ‘Een verfrissende kijk’

Het op z’n kop zetten van je online marketing is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je bezig bent met het bouwen van je marketingstrategie. Toch lijkt deze methode zeer effectief te zijn en zorgt het juist voor een solide basis van je business.

Hendrika Willemse-Vreugdenhil | 8 juni 2023 | 2-3 minuten leestijd

Het boek Zet je online marketing op zijn kop geeft een goed inzicht in hoe je online marketing op een andere manier effectiever kunt aanpakken. Als je begint met lezen is het wel even schakelen, want met het model dat beschreven wordt ga je bottom-up aan de slag.

Omgekeerd

Traditioneel wordt marketing vaak benadert vanuit een top-down aanpak. Ook wel het see-think-do-caremodel genoemd. Rick en Remco Zuidbroek beschrijven in dit boek hoe je vele malen effectiever aan de slag kunt door het model om te draaien. Zij beginnen met de care fase en werken vervolgens omhoog richting de see fase. Toen ik begon met lezen moest ik even schakelen vanwege de omgekeerde volgorde, maar ze leggen in het boek goed uit waarom deze aanpak zo effectief is.

Klantwaarde

In de care fase wordt ingezoomd op het maximaliseren van je klantwaarde en ligt de focus op het creëren van echte fans van je merk. Daarnaast wordt er gekeken naar hoe je jouw klanten aan boord kunt houden en hoe je er het maximale uit kunt halen. Dit zorgt voor een ijzersterk fundament van je business.

Zoekgedrag

In de do fase wordt uitgebreid beschreven hoe je slim kunt inzetten op je overtuigingskracht en hoe je extra verkeer kunt binnenhalen. Ook wordt er gekeken hoe je effectieve landingspagina’s kunt bouwen en hoe je de juiste doelgroep op je website krijgt door het zoekgedrag van je potentiële klanten scherp te krijgen.

Conversie

De think fase gaat uitgebreid in op hoe jij boven je concurrentie uitstijgt en hoe je zocht voor voldoende zichtbaarheid bij je doelgroep. Ook wordt er gekeken naar hoe je conversie realiseert in deze fase van het proces en hoe je klant kunt overtuigen van jouw product en/of dienst.

De laatste fase is de see fase en dit deel gaat vooral in op hoe je jouw doelgroep in deze fase kunt converteren en hoe je momentum creëert zodat de volgende fases kunnen worden gemaximaliseerd.

V6-model

In het laatste deel van het boek wordt het V6-model besproken. Hierin lees je vooral hoe je de resultaten kunt maximaliseren en hoe je nog slimmer kunt groeien door je omzet je optimaliseren en door de verkoopwaarde te beïnvloeden.

Het boek leest goed weg, biedt veel voorbeelden uit de praktijk en laat behoorlijk wat cijfermatige onderbouwing zien van de theorie. Dit maakt het ook goed begrijpelijk en toepasbaar voor de lezer. Het dwingt je om anders te gaan nadenken en letterlijk te gaan omdenken.

Voor de ervaren marketeers zal het gesneden koek zijn, maar ook voor deze doelgroep biedt het boek een verfrissende kijk. Ik denk dat het boek supergoed toepasbaar is voor onlineondernemers en organisaties die hun online business aan het opbouwen of uitbouwen zijn.

Over Hendrika Willemse-Vreugdenhil

Hendrika Willemse-Vreugdenhil is spreker, high performance coach en voormalig topsporter. Ze werkte ruim 20 jaar in de techsector. Ze heeft haar eigen IT-bedrijf opgebouwd en met succes verkocht en bekleedde daarna directie- en managementfuncties bij verschillen techbedrijven.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden