Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De winst van purpose - Voor wie purpose echt op de agenda wil krijgen

Roy van den Anker las De winst van purpose: Mooi dat er mensen zijn die zich niets aantrekken van de opbrengst van hun boek, maar gedreven genoeg zijn om precies deze boodschap goed onder de aandacht te brengen bij de liefhebber die gedreven is om purpose écht op de agenda te krijgen.

Roy van den Anker | 19 juni 2023 | 2-3 minuten leestijd

Eigenlijk is De Winst van Purpose hét voorbeeld van een kansloos boek. Het boek gaat over een onderwerp dat nog altijd geen mainstream populair onderwerp is op de plekken waar het dat moet zijn. De uren die in de vervaardiging van dit boek met een enorme wetenschappelijke onderbouwing zullen zitten moeten talloos zijn. En de inhoud is niet geschikt om lekker weg te lezen bij een knapperend haardvuur met een goed glas wijn. Dit boek zal noch de uitgever noch de auteurs rijk maken.

Drijfveer

En daarmee is De winst van purpose het ultieme voorbeeld dat er meer redenen zijn om iets te doen dan winst alleen. Het streven naar een hoger doel waarmee mensen of organisaties van betekenis willen zijn voor de wereld kan ook een drijfveer zijn. Een drijfveer die weliswaar steeds meer grond onder de voeten krijgt, maar nog een lange weg te gaan heeft in het gevecht met de financiële systemen van onze huidige wereld.

Twee stromingen

Dit laatste blijkt al wel direct uit de definitie van purpose die volgens dit boek in de literatuur gegeven wordt. Er worden namelijk twee stromingen onderscheiden: de doelgericht purpose en de plichtgerichte purpose. Bijzonder natuurlijk, want purpose is per definitie een intrinsieke motivatie. Een purpose die nagestreefd wordt vanuit verplichting kan geen purpose zijn.

En dat is nou exact wat uitgebreid onderzoek voor dit boek bij een aantal grote organisaties als bijvoorbeeld Heineken, Shell, ABNAMRO en KLM inzichtelijk heeft gemaakt. Hoe mooi en belangrijk bijvoorbeeld de Sustainable Development Goals ook mogen zijn, zolang de verplichting om hiermee aan de slag te gaan de achterliggende reden is dan zal er geen structureel ander gedrag ontstaan.

Intrinsieke motivatie

Bedrijven die daadwerkelijk purposegedreven zijn doen dit op basis van de intrinsieke motivatie van bestuurders, of medewerkers die daadwerkelijk een verschil willen maken. Alle andere uitingen zijn slechts voor de bühne. En voor die conclusie is, hoe gedegen ook, het uitgebreide onderzoek dat hier is verricht niet nodig. Er zijn nog steeds voorbeelden te over die laten zien dat de wereld anders in elkaar steekt. Het voorbeeld van de activiteiten van Heineken in Rusland was misschien wel het meest duidelijke. Toen duidelijk werd dat Heineken ondanks alle sancties na de inval in Ukraine alleen maar meer zaken is gaan doen in Rusland kroop Heineken niet door het stof. Nee het ontsloeg de communicatiedirecteur…

Gedreven lezers

En dat maakt dit boek alleen maar interessant voor een selecte groep lezers die zich daadwerkelijk interesseren voor de onderbouwing van iets dat voor het grote publiek allang duidelijk is. Onze economie is nog lang niet klaar voor purpose, en grote instellingen zijn te zeer verweven met onze economie om daar veel van te mogen verwachten. Des te mooier dat er mensen zijn die zich niets aantrekken van de opbrengst van hun boek, maar gedreven genoeg zijn om precies deze boodschap goed onder de aandacht te brengen voor de liefhebber die gedreven is om purpose écht op de agenda te krijgen.

Over Roy van den Anker

Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Henk Volberda, Jatinder Sidhu, Pushpika Vishwanathan
De Winst van Purpose

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden