Wel iets te vertellen hebben, maar niet weten hoe. En al helemaal niet op papier. Het plaatsen van een fatsoenlijk bericht op LinkedIn is voor veel ondernemers al een kwelling. Laat staan het schrijven van een blog, artikel of tekst voor op de website. En dus laten we het maar zitten. Of doen toch een poging, maar leveren broddelwerk. Jammer. Want je ideeën zouden zo maar eens echt de moeite van het delen waard kunnen zijn.
De basis
Monique Reijntjes schreef Schrijfgids voor ondernemers. Ze stelt dat teksten schrijven en gebruiken in het belang van je bedrijf niet ingewikkeld hoeft te zijn. Het klinkt voor veel ondernemers denk ik te mooi om waar te zijn… We laten een aantal van haar tips eens de revue passeren.
Een goede tekst begint bij een heldere basis. ‘Of je nu net begonnen bent met je bedrijf of tientallen jaren actief bent in je sector, het loont om jouw essentie van het ondernemen op papier te krijgen’ schrijft Reijntjes. ‘Dwars door de bullshit van de dagelijkse beslommeringen jezelf op scherp zetten en vaststellen wie je bent en wat je ècht wilt.’ Schrijven begint dus met eerst goed nadenken wat je wilt en waar je voor staat.
Beeld
Wanneer je hier helderheid over hebt, kan het schrijven beginnen. ‘Een goede tekst zorgt ervoor dat de lezer vertrouwen in je krijgt en behoudt.’ Waarbij het belangrijkste is dat de tekst duidelijk moet zijn. Of, zoals ik elders eens las: ‘Wanneer een holbewoner je tekst niet zou begrijpen, is het al te ingewikkeld.’
Reijntjes stelt dat het belangrijk is de juiste woorden te kiezen. ‘Ken je de uitdrukking ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’? Voor mij geldt juist ‘een woord zegt meer dan 1000 beelden’. Ze geeft als voorbeeld het woord ‘bloem’. ‘Welke bloem komt in je op? Een witte roos? Een paarse tulp? Of misschien is het de roomwitte poeder die je gebruikt bij het bakken van cakejes? Zelf moet ik denken aan een fietstochtje die ik onlangs met mijn jongste dochter maakte naar het Tukpeneiland in mijn woonplaats Zeewolde. Kortom: ik begrijp Reijntjes punt: ‘Een woord kan net zo veel verschillende beelden oproepen als er mensen zijn.’
Doelgroep
Mooi is ook de bewering van de auteur dat een tekst dienstbaar moet zijn aan de lezer. ‘Jij bent leidend in wat je wilt vertellen, maar door je dienstbaar op te stellen, bereik je de lezer beter.’ Vandaar ook de blogs die ik regelmatig schrijf over boeken over leiderschap en storytelling. Waarbij de tone of voice ook belangrijk is. Dit is hoe je doorklinkt in de teksten die je maakt. ‘Jij bepaalt hoe je klinkt, maar als het goed is, herkent je doelgroep je aan hoe je schrijft. Hoe onderscheid jij je van je concurrenten, wat maakt jou anders en wat krijgen klanten als ze voor jou kiezen? Dat kan je allemaal impliciet in je tekst verwerken door een bepaalde schrijfstijl te hanteren.’
Aan welke eisen een goede tekst moet voldoen, beschrijft Reijntjes in het vervolg van haar goed leesbare boek. Aan bod komen onder andere online teksten, de opbouw van een artikel en het aansluiten bij je doelgroep.
En nee, we kunnen deze tips niet links laten liggen met het idee dat ChatGTP het schrijfwerk wel voor ons doet. In ieder geval niet wanneer je iets van je persoonlijkheid in je teksten wilt leggen. Nu hopen dat de doelgroep voor wie Reijntjes schrijft naast moeite met schrijven niet ook opziet tegen lezen… En zo wel, kunnen ze nog altijd een professioneel copywriter inschakelen. Iemand die niet alleen kan schrijven, maar zich ook weet te verdiepen wie jij bent en wie je doelgroep is.
Over Henk Jan Kamsteeg
Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie