De ondertitel van Daarom doen ze dat is Kijk mee over de schouder van een psycholoog. Mullenders opent je ogen over hoe in organisaties verstrekkende keuzes en beslissingen genomen worden op basis van inschattingen of oordelen over het gedrag van medewerkers.
Instinct
Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest in wat mensen doen, en waarom ze dat doen. Het proberen te begrijpen is een soort instinct geworden, waarbij ik altijd twee of meerdere kanten van het gedrag probeer te achterhalen. Ook bij zogenaamd ‘slecht’ gedrag gaat mijn aandacht vaak uit naar wat deze persoon heeft gedreven om hiertoe te komen. Daarom ben ik het boek Daarom doen ze dat met de nodige interesse gaan lezen.
Beschouwing
Wat de ondertitel aangeeft, klopt letterlijk. De auteur kijkt mee over de schouder van een ervaren psycholoog. De lezer dus, al lezend, ook. In korte verhalen van ongeveer anderhalf tot twee en een halve pagina worden gedragingen in situaties beschreven. Veelal van assessments, waarbij het gedrag van de persoon in kwestie verklaard wordt. Verwacht geen zware theoretische onderbouwing, maar meer een beschouwing.
Vlieguren
Het zet je enerzijds aan het denken, maar anderzijds miste ik wel wat meer theoretisch kader. De verhaaltjes zijn kort, je komt dus snel tot de kern. Je merkt dat Mullenders een ervaren psycholoog is. Hij geeft meer de situatie weer, dan dat hij er harde conclusies uit trekt. Door deze aanpak herken je vrij snel soortgelijke situaties, mits je een aantal vlieguren gemaakt hebt natuurlijk. Dit maakt ook dat het een boek is dat je vrij makkelijk in etappes leest. Of af en toe openslaat ter lering en vermaak, zoals dat heet.
Nieuwsgierigheid
Het boek bevestigde bij mij dat oordelen je waarnemingsvermogen beperkt en dat nieuwsgierigheid je tot verrassende inzichten kan leiden. Indien je regelmatig met onbegrip beschouwt waarom mensen doen wat ze doen, dan is dit boek een aanrader. Speciaal voor personen met een HR-achtergrond en leidinggevenden zal het zeker verhelderend zijn. Het zal ze ofwel bevestigen in wat ze al doen, of juist op andere gedachten brengen.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.