In het eerste deel van Durf inclusief te ondernemen weet Rachid Et-Taïbi, tegen het licht van zijn eigen ervaringen, helder uiteen te zetten waarom het creëren van een diverse en inclusieve werkomgeving niet alleen het juiste is om te doen, maar ook dat dit in de huidige Nederlandse en Vlaamse markt essentieel is voor het succes van een bedrijf. Hij zet op geloofwaardige wijze de voordelen voor organisaties op een rij die serieus werk maken van en aandacht hebben voor diversiteit en inclusie. Hogere winsten, grotere werknemerstevredenheid, meer betrokkenheid en betere klantrelaties. Et-Taïbi stelt dat bedrijven die prioriteit geven aan diversiteit en inclusie, zich verzekeren van succes en groei op de lange termijn. Hij onderbouwt dat met goede voorbeelden.
Door het creëren van een diverse en inclusieve werkomgeving zijn bedrijven beter in staat tot het aantrekken en behouden van toptalent. Diverse teams zijn innovatiever, creatiever en productiever dan homogene teams. Bedrijven met diverse teams hebben 35% meer kans op een hoger financieel rendement dan bedrijven zonder. Bovendien kan een divers en inclusief personeelsbestand bedrijven helpen de behoeften van hun klanten beter te begrijpen en dus beter aan deze behoeften te voldoen. Wat kan leiden tot meer klanttevredenheid en loyaliteit.
Bestaande waarden in kaart brengen
Wat kunnen bedrijven volgens Et-Taïbi doen om een meer diverse en inclusieve werkplek te creëren? Of in zijn woorden; hoe kan DNI (diversiteit en inclusiviteit) aangewend worden om een bedrijf te laten groeien? Zijn boek geeft hiervoor mogelijke strategieën, waarbij hij aangeeft dat belangrijk is om de bestaande waarden van het bedrijf eerst helder in kaart te brengen, omdat DNI dient aan te sluiten bij het DNA van een organisatie. Rachid geeft tips, tricks en instructies over de wijze waarop een DNI-charter en een plan van aanpak opgesteld kunnen worden en gelijkwaardigheid op de werkvloer gecreëerd kan worden. Waarbij een eerlijke en open communicatie, buy-in van het gehele management, surveys, de SWOT-analyse, een nulmeting, mentorprogramma’s en andere (marketing) managementinstrumenten als essentiële onderdelen worden benoemd en beschreven.
Toegankelijk
Meer aandacht zou mogen uit gaan naar het vermelden van geraadpleegde literatuur. Er wordt volstaan met een lijst URL’s, zonder voetnoten of concrete verwijzingen. Het is niet duidelijk waarom hiervoor is gekozen. Aandacht binnen organisaties voor diversiteit en inclusie is niet iets van de laatste jaren, het is van alle tijden. Een verdiepingsslag met een meer wetenschappelijke onderbouwing had het boek sterker gemaakt.
Durf inclusief te ondernemen is geen ‘absoluut lezen’ voor iedere marketeer of HR managers, maar is wel een aanrader voor managers die met het onderwerp diversiteit en inclusie aan de slag willen, omdat Et-Taïbi op een toegankelijke manier duidelijk maakt wat de grote gevolgen voor een team of op de werkvloer van micro-agressie kunnen zijn. Voor organisaties die al verder zijn en serieus met DNI aan de slag willen biedt dit boek een mogelijk praktische handvatten om er mee aan het werk te gaan.
Over Adwy van den Berg
Adwy van den Berg is Register Marketeer en ruim 25 jaar actief binnen het NIMA. Onder andere als examinator, lecturer, bestuurslid van de Experience Groep en schrijver van (online) examens. Sinds begin jaren negentig is hij werkzaam in internationale marketing BtB management functies.