Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

TikTok Academy - ‘Ik kijk met andere ogen naar TikTok’

 De Belgische journalist Jonas Lips heeft een zeer overzichtelijk en prettig leesbaar boekje gemaakt over het platform Tik Tok. De ondertitel doet een belofte aan de lezende ondernemer: ‘Til je brand naar een hoger niveau met Tik Tok’. Tik Tok is allang niet meer die app met dansfilmpjes en liedjes voor kinderen. Inmiddels is het uitgegroeid tot de meest gedownloade app ter wereld.  

Peter de Roode | 3 oktober 2023 | 3-4 minuten leestijd

Mijn nieuwsgierigheid won het van mijn vooroordelen. Ik wilde wel iets meer weten van het medium TikTok. Is het alleen voor kinderen? En was het niet onlangs negatief in het nieuws met koppen als: ‘Bezorgdheid om roddelkanalen over leerlingen en docenten op TikTok.’

Dat laatste wordt momenteel uitgezocht en dat het alleen voor jongeren is, is niet juist: ook volwassenen zitten veel op TikTok. Goed dat de auteur ook ingaat op zaken als spionage en het delen van informatie met het moederland China. TikTok is immers eigendom van het bedrijf ByteDance en zou zijn gegevens delen met de Chinese overheid. Wat er precies van waar is, weten we na het lezen van dit boek natuurlijk nog steeds niet. 

Complottheorieën

Ik verneem ook dat Tik Tok de ideale voedingsbodem is voor complottheorieën. Na de uitbraak van de Covid pandemie waren de complotten niet aan te slepen. En hier ben ik het met Lips eens: ‘Dit is waar journalisten en nieuwsmerken een belangrijke rol spelen in het bestrijden van fake news op TikTok’. Dat is wel een mooie paradox: het medium verspreidt fake news maar tegelijkertijd hebben we het nodig om ons er ook tegen te wapenen. 

Vermaak

TikTok is een platform dat is gericht op vermaak. De algoritmes zijn daarop afgestemd: leuke originele en spectaculaire momenten - ongeacht hun bron - krijgen de voorkeur boven video’s met inhoudelijke informatie. Dat is een interessante constatering en Lips merkt op dat er een andere vorm van zoekgedrag komt: mensen Googelen niet meer, maar TikTokken. Dit betreft wel jongere mensen, ze zijn op zoek naar visueel aantrekkelijke informatie. Scholen en organisaties kunnen daar hun voordeel mee doen.

Aan de hand

De lezer die -zoals ik- niets weet van TikTok wordt aan het handje meegenomen en wordt geleerd hoe hij een persoonlijk account kan opstarten, of een bedrijfsaccount voorzien van allerlei mogelijkheden zoals een koppeling met YouTube of Instagram. 

Meer dan een knoppencursus

Maar het boek is niet alleen een knoppencursus, het biedt vooral informatie over de mogelijkheden die het platform te bieden heeft. En die mogelijkheden zijn talrijk. Neem het voorbeeld van de ontlezing waar de laatste tijd veel ophef over is. Maar op TikTok bestaan Booktoks, waarin boekenliefhebbers op TikTok hun lievelingslectuur delen. Opnieuw kunnen vooroordelen nieuwe initiatieven in de weg staan want wat blijkt? Veel boeken zijn populair geworden omdat ze zijn aanbevolen op TikTok. In sommige boekwinkels staat er zelfs het bordje #booktok bij. Naast boeken, kunnen we denken aan kleding, muziek, films, stunts, sport en ook - je zou het misschien niet verwachten - politiek. Zowel in Nederland als in België maken politici statements op TikTok om zo in te spelen op actuele topics. 

Ervaringsdeskundigen

Een sterk punt van dit boek is dat Lips bekende TikTokkers aan het woord laat, om zo hun tips aan de lezer over te brengen. Zo vernemen we allerlei do’s en don’ts van mensen die veel volgers hebben en ervaringsdeskundigen zijn. En ondanks het feit TikTok goede marketingmogelijkheden biedt voor ondernemers is de boodschap wel: maak geen reclame. Zorg dat je content niet aanvoelt als reclame, schrijft Lips. Alles moet snel en aantrekkelijk zijn, zoveel wordt duidelijk. Wie daarin slaagt als ondernemer kan een mogelijke organische groei tegemoet zien zonder hoge marketingkosten. Want dat blijkt een van de voordelen van TikTok: je kunt je bedrijf promoten zonder kosten. Het kost je echter wel veel tijd, denk aan een dagelijkse activiteit.

Lips toont de lezer die interesse heeft om TikTok in te zetten voor zijn bedrijf concrete stappen om aan de gang te gaan. Een daarvan is het opzetten van een contentkalender. 

Al met al heb ik een goed overzicht gekregen van het platform TikTok. Journalist Jonas Lips heeft een visueel aantrekkelijk boek geschreven dat heel goed beschrijft wat er met dit medium mogelijk is. Dat het veel is, is me meer dan duidelijk geworden. Ter bevestiging: 50% van de grote merken wereldwijd zit op Tik Tok. Ik ben blij dat mijn nieuwsgierigheid het won van mijn vooroordelen en kijk nu met andere ogen naar dit platform.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden