Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Maak werk van je boek - ‘Een businessboek als marketingmiddel’

‘Maak werk van je boek’ van Daisy Goddijn is bedoeld voor ondernemers die een businessboek willen schrijven om dat als marketingmiddel in te zetten. Daisy Goddijn is eigenaar van uitgeverij Expertboek, schrijfcoach en auteur van inmiddels zes boeken. In dit boek legt ze haar aanpak uit en geeft ze tips en adviezen.

Annemarie Smits | 7 november 2023 | 3-5 minuten leestijd

Met dit boek hoopt de auteur te bereiken dat je in actie komt om eindelijk dat boek te gaan schrijven. Via de beschreven aanpak hoeft dat geen maanden te duren. Dat bewijst Goddijn met dit boek: ze heeft het - 144 pagina’s en 28.000 woorden - in een maand geschreven, in acht uur per week. Al haar tips en adviezen heeft ze toegepast. Dit boek is daarom een mooi voorbeeld van het resultaat van het volgen van haar aanpak.

Expertboek geeft vier soorten boeken uit: HOE DAN?-boeken, boeken in de 10 stappen boekenserie, boeken in de Experttips boekenserie en unieke boeken. Dit is een HOE DAN?-boek. In vier stappen met elk vijf hoofdstukken beantwoordt de auteur twintig vragen over het schrijven en uitgeven van je boek.

Goddijn legt uit dat een boek je de mogelijkheid geeft jouw verhaal te vertellen op een manier die anderen inspireert en motiveert. Een boek heeft iets magisch. Het geeft autoriteit als je een boek hebt geschreven. Door het delen van jouw persoonlijke verhaal, kunnen lezers zich beter identificeren met jou en jouw business. En dat is precies wat je nodig hebt als je meer klanten wilt. Door je boek in te zetten in je verkoopfunnel neem je je boek op in je marketingstrategie.

Stap 1 gaat over hoe je jezelf als expert kunt neerzetten. ‘Als je schrijft voor iedereen, kan niemand je vinden’. Denk goed na over jouw doelgroep, zet vooral niet al je kennis in jouw boek (inderdaad een bekend valkuil!) en richt je op de lezer: wat deze wil, is dat zijn probleem wordt opgelost. Door klanten aan het woord te laten kun je jezelf neerzetten als expert (social proof). Zo kan je boek een rol spelen bij de zogenaamde know-liketrustfactor die nodig is om klanten te werven.

Stap 2 richt zich op het schrijven van een boek voor je business. De eerste vraag is welke doelen je wilt bereiken met je boek. Meer omzet door verkoop van je boek? Nieuwe leads aantrekken? Expertstatus? Meer naamsbekendheid?

Als gemiddelde investering kun je rekening houden met € 5.000 tot 7.000 voor redactie, ontwerp, opmaak en drukwerk. Om vast te stellen of het de investering waard is kun je berekenen wat je gemiddeld verdient aan één klant en hoeveel nieuwe klanten je moet binnenhalen om de investering eruit te halen. Daarnaast kun je bepalen wat het je waard is als je een van je doelen bereikt, zoals meer expertstatus.

In deze stap geeft Goddijn ook goede tips hoe je van je lezers klanten kunt maken. Die zal ik hier verder niet verklappen, lees vooral het boek als je hierover meer wilt weten.

In stap drie gaat het over efficiënt en moeiteloos schrijven van je boek. Structuur, structuur, structuur… De schrijfster hamert er continu op bij de auteurs die ze begeleidt. Waar ik me trouwens helemaal in kan vinden. De inhoudsopgave moet meteen duidelijk maken welke stappen de lezer moet zetten om zijn probleem op te lossen. Ook helpt een goede structuur de schrijver zelf door overzicht te geven. Met een goede structuur wordt het schrijven een invuloefening.

De vierde en laatste stap gaat over het verkopen van je boek met slimme promotie. Hoe ga ik mijn boek uitgeven? Hoe krijg ik mijn boek in de boekhandels? Hoe maak ik mijn boek een bestseller? Dit zijn een paar van de vragen die in deze stap aan de orde komen. Een boek verkoopt zichzelf niet. Als je wilt dat je boek helpt in het behalen van je businessdoelen, moet je zorgen dat je boek verkoopt.

Een businessboek is meer dan een commerciële tool om klanten te werven. Het kan een studieboek zijn, een tool voor trainers, een statusverhoger, een deurenopener. Je kunt een boek schrijven omdat je een verhaal kwijt wilt, omdat je de wereld wilt veranderen, omdat het op je bucketlist staat of om jouw oplossing voor organisatieproblemen, persoonlijke ontwikkeling of maatschappelijke vraagstukken met de wereld te delen. En zo is er vast nog meer te bedenken.

Maar als jij ondernemer bent, een boek wilt schrijven als marketingmiddel en daarbij zoveel mogelijk ontzorgd wilt worden met een bewezen format, dan is dit jouw handboek.

Over Annemarie Smits

Annemarie werkt sinds een paar jaar als projectleider duurzaamheid bij de rijksoverheid. Daarvoor heeft ze jarenlang gewerkt als IT projectmanager en consultant bij onder andere een grote bank en een internationaal adviesbureau. Daarnaast helpt ze auteurs met het schrijven van hun roman, non-fictie boek of managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden