Met alle aandacht voor AI volgt ook aandacht voor data. Kort door de bocht (want AI is er in veel soorten en smaken) is voor succesvol gebruik van AI immers veel data nodig. Echter ook zonder AI kan data, en datagedreven werken een grote toegevoegde waarde hebben voor organisaties.
Klaverbladmodel
In Data als Kompas neemt Rob van den Wijngaard de lezer mee in een reis om te komen tot een datagedreven organisatie. Hij doet dit met behulp van een klaverbladmodel. De vier bladen zijn de mensen, de processen, de techniek (ICT) en de cultuur (organisatie). Waar de bladen samenkomen in het hart van het klaverblad vinden we de klantinteractie.
Het boek vormt een prettige combinatie van het bovenstaande conceptuele niveau met heel praktische voorbeelden en handvatten. Zoals bijvoorbeeld enkele functieprofielen voor de verschillende functies in een datateam. Ook een lijst met veelgebruikte pakketten en hoe je tot een goede selectie komt ontbreekt niet.
Insteek
Hoewel een boek over data een zware technische insteek kan hebben, legt Van den Wijngaard meer nadruk op de organisatorische aspecten, de menselijke kant en ook heel nadrukkelijk het leiderschap die de transitie naar datagedreven werken met zich meebrengt. Natuurlijk is er ook aandacht voor regelgeving (zoals AVG) en ethiek.
Met nog geen 150 pagina’s die vlot weglezen is Data als Kompas een goede start voor leidinggevenden die het gevoel hebben dat er meer potentie zit in (de data van) de organisatie. Ben je in je organisatie al verder en meer op zoek naar details, dan nog kunnen we het aanraden. Niet zozeer omdat je dan inzicht krijgt in deze details, maar omdat het je weer even afstand laat nemen en holistisch laat kijken naar de reis waarmee je bezig bent. Ook dat kan dan weer helpen bij het invullen van de details. Daarmee is het bij het begin en tijdens de reis een lezenswaardig boek.
Over Hans Kardol
Hans Kardol is als consultant verbonden aan Cvision. Cvision is gespecialiseerd in de inrichting en optimalisatie van Customer Care omgevingen op het snijvlak van uw organisatie en uw markt/doelgroep. Kardol verzorgt adviestrajecten voor opzet en inrichting klantenserviceomgevingen en hij coacht en traint mensen voor een betere dienstverlening. Daarnaast heeft hij een blog over zijn vak.