Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek AI strategie - ‘Handzame handleiding’

Vaak wordt in het wilde-weg gestart met AI, zonder dat er een heldere strategie aan ten grondslag ligt. Het is niet duidelijk voor welk probleem AI een oplossing zou moeten bieden. Zo moet het dus niet, zo schrijven Job van den Berg en Remy Gieling, auteurs van ‘Handboek AI strategie’.

Christel Deckers | 11 november 2024 | 1-2 minuten leestijd

Over welke soorten vragen moeten we de komende tijd gaan nadenken en hoe kan AI ons daarbij helpen? Gieling en Van den Berg starten hun handzame Handboek AI strategie met de uitleg van een aantal (tien) basisprincipes van AI. Het boek bevat daarnaast interviews met de CEO’s van o.a. Picnic, KPN, ANWB, Frieslandcampina, KvK en Royal Swinkels.

Vragen en voorspellingen

Gieling en Van den Berg beantwoorden in een achttal hoofdstukken vragen zoals: Waarom nu in AI investeren? Hoe bereid ik me voor? Hoe gaat de technische implementatie en integratie van taalmodellen in de organisatie in zijn werk? Wat is de business-case voor AI? Hoe ziet verantwoorde, veilige en toekomstbestendige AI eruit? Gieling en Van den Berg sluiten het boek af met een aantal voorspellingen.

Lessons learned

Voor mezelf leerde ik dat voor AI dezelfde voorwaarden gelden als voor ICT-projecten. Je begint met de vraag welk probleem je wilt oplossen, daarna stel je vast of ICT de oplossing is en of er andere mogelijkheden zijn. En ook bij AI geldt: garbage in is garbage out. En op de achtergrond is er altijd de vraag: Hoe voorkomen we dat dergelijke projecten nooit opleveren wat ze beloofden, totaal uit budget lopen en ook nog eens ontsporen in de tijd?

Handboek AI strategie kan als handleiding gebruikt worden om dergelijke, bekende problemen te voorzien. Of beter nog: te voorkomen! De heldere interviews, mooie foto’s en, na elk hoofdstuk ruimte voor notities en aantekeningen helpen hierbij.

Over Christel Deckers

Christel Deckers is een onafhankelijk denker, expert op het gebied van governance, change management, innovatie en digitalisering. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet onderzoek naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Remy Gieling, Job van den Berg
Handboek AI Strategie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden