Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Rasverkopers

Verkopers hebben het moeilijk. Potentiële klanten stellen hun orders uit, maar de targets zijn nauwelijks naar beneden bijgesteld. Gelukkig is er voor hen nu het boek Verkopen met tegenwind van verkooptrainer Frank van Leer.

Ben Kuiken | 13 oktober 2010 | 1-2 minuten leestijd

In goede tijden kan iedereen verkopen. Als je een beetje een goed product of dienst hebt, staan de klanten ervoor in de rij en is het vooral een kwestie van hoe snel de organisatie het gevraagde kan leveren. Maar hoeveel interessanter is het vak van verkoper als de economie tegenzit en klanten hun orders massaal uitstellen. Dan komen de rasverkopers bovendrijven, de jongens en meisjes die er plezier in hebben de klant te verleiden, te behagen, en uiteindelijk te verschalken.

Voor deze topverkopers is het boek Verkopen met tegenwind van verkooptrainer Frank van Leer niet bedoeld. Zij zullen er weinig nieuws in aantreffen en doen vrijwel alles wat Van Leer verkopers adviseert, uit zichzelf vaak al goed. Zij snappen dat je je huiswerk goed moet doen voordat je de klant benadert, dat je niet te snel tot de kill moet overgaan en dat je bij voorkeur een langdurige relatie met de klant moet opbouwen. Dat hoef je hun echt niet meer te vertellen.

Verkopen met tegenwind is juist bedoeld voor die overige naar schatting 95 procent van de verkopers die er weinig van bakken als het een beetje tegenzit. Die gaan klagen dat ze te weinig ondersteuning krijgen van de organisatie, dat het aan de economie ligt dat ze niets verkopen en die zich verschuilen achter het feit dat niemand het op dit moment goed doet. Niemand? Nou ja, op die paar natuurtalenten na dan. Voor de rest biedt ‘Verkopen met tegenwind’ een hele gereedschapstas vol met handige tips en trics die hen kunnen helpen de moed niet te laten zakken, maar er volop voor te blijven gaan. Niet dat ze daarmee meteen een topverkoper worden, want dat leer je niet uit een boekje. Maar wellicht helpt het ze om deze moeilijke tijd door te komen, zodat ze straks, als de economie weer aantrekt, weer lekker kunnen scoren. ‘Zie je wel, ik kan het heus wel.’

Over Ben Kuiken

Ben Kuiken is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die daar ontstaan. Ben is auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, waaronder De laatste manager, De Organisatiefilosoof, en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden