En daarmee borduurt Molenaar voort op zijn eerdere boek Het nieuwe winkelen. Ging dat vooral over het veranderend koopgedrag van de consument (die steeds vaker en makkelijker shopt via internet), dit boek gaat over de gevolgen van dat nieuwe winkelen voor de retailer. Die gevolgen zijn niet misselijk, stelt Molenaar: als je je als winkelier niet aanpast, kun je wel sluiten. Geen fata morgana, maar harde realiteit, want kijk maar om je heen in de gemiddelde winkelstraat: een groeiende parade van dichtgespijkerde winkelpanden vormt het sombere bewijs van Molenaars stelling.
Hij heeft zijn eigen boek, een papieren medium dat inmiddels net zo ouderwets is als een winkel, voorzien van Quick Response-codes. Deze vierkante QR-barcodes kun je scannen met je smartphone of tablet, waarna je automatisch een bij het betreffende hoofdstuk passende samenvatting plus video krijg voorgeschoteld. Op deze manier kun je het boek dus ‘lezen’ zonder het feitelijk te lezen. Wat Molenaar met deze gimmick wil zeggen: speel als winkelier in op het nieuwe koopgedrag van de consument.
Hij schetst in dit boek een tamelijk somber beeld van de klassieke winkelier. Dat is een vijftigplusser, die het allemaal niet meer zo kan bijbenen. De kinderen willen de zaak niet overnemen, zijn winkelstraat degenereert omdat steeds meer winkels worden dichtgespijkerd, en dan is er ook nog dat bedreigende internet. Of beter: het veranderende koopgedrag van de consument. Die weet precies waar hij wat voor de beste prijzen kan halen. Waar nodig vraagt hij de winkelier nog om advies, waarna hij de spullen online koopt. Nu al leggen klassieke winkeliers in boeken, muziek en kleding het loodje. Webwinkels bieden steeds meer, en in sommige branches openen fabrikanten ook nog eens vrolijk hun eigen webwinkel. Ga er maar aan staan. Molenaar weet zijn lezerspubliek goed wakker te schudden.
Hij laat uitgebreid zien van welke webstrategieën winkeliers gebruik kunnen maken, wat de businessmodellen van de toekomst zijn. Met de kanttekening dat internet ook nadelen heeft: het is en blijft niet meer dan een rationeel medium. Voor de emotie moet je nog steeds naar de winkel. En gezellig funshoppen met je vrienden doe je nou eenmaal niet online. Daar liggen voor de winkelier dus kansen. Maar dan moet hij internet wel integreren in zijn propositie, anders is hij ten dode opgeschreven, waarschuwt Molenaar.
Over Paul Groothengel
Paul Groothengel is freelance journalist.