Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Voorwaarts, maar wel met kleine passen!

Het boek Doen wat werkt van Coert Visser heeft 9 maart de GIDS-prijs 2006 in de wacht gesleept, en werd tijdens de vakbeurs P&O 2006 uitgeroepen tot beste boek voor de HR-manager. Op zijn weblog is Visser vooral verheugd over het feit dat het boek zowel de jury als de vakprijs heeft gewonnen. ‘En dat voor een eerste boek. Zoiets verwacht je niet!’ Aldus de auteur. Het juryrapport was dan ook uitermate lovend: ‘Het boek is heel leesbaar, vlot geschreven, zeer prikkelend. Het is bruikbaar in de strategische praktijk en heeft een grote mate van praktische relevantie. Het boek beklemtoont het sterke en leert hoe het succes gepakt kan worden. Het is een goed antwoord op de doorgeschoten analytische doctorandussencultuur, waarbij analyse veelal leidt tot paralyse. Het boek is zeker binnen Nederland baanbrekend in zijn focus.’

Bertrand Weegenaar | 19 april 2006 | 1-2 minuten leestijd

Doen wat werkt is vooral een pleidooi om nou eens niet al navelstarend het halflege glas te bewieroken, maar om te kijken wat het halfvolle glas in petto heeft. Halfvol staat in dit geval voor oplossingsgericht werken, dus kijken naar wat wel goed gaat en dat als basis gebruiken voor kleine stapjes voorwaarts. Visser betoogt dat problemen juist in stand worden gehouden door de wijze waarop mensen die problemen proberen op te lossen. Anders gezegd: de gekozen aanpak vormt het probleem, omdat men dus geneigd is te kijken naar het halflege glas. In plaats van naar het halfvolle glas dus.

Visser laat de problemen voor wat ze zijn, en stevent direct af op oplossingen. De focus ligt primair op positieve resultaten. Dit perspectief staat haaks op het gangbare perspectief waarbinnen het ‘ziektemodel’ centraal staat. Lastige situaties worden in dit model getypeerd als ‘probleem’, de ‘probleemeigenaar’ is meteen ‘patiënt’, en de ‘probleemoplosser’ wordt als ‘arts’ aangeduid. Dit perspectief houdt automatisch in dat problemen alleen met hulp van buitenaf kunnen worden opgelost, terwijl het positieve perspectief ruimte biedt voor interne oplossingen. In de woorden van Visser: leren en innoveren zonder directe hulp van buitenaf. Veranderen, problemen oplossen vanuit de eigen organisatie.

Zoals zo vaak is ook hier de kracht tegelijk een zwakte. Door namelijk na te laten met enige regelmaat gedegen probleemanalyses op te stellen, is de kans groot dat bepaalde ‘probleempatronen’ niet onderkend worden. Het gaat dan vooral om menselijke gedragspatronen die niet met leren of innoveren zijn te veranderen. Misschien is het daarom goed om naast het boek van Visser Managementadvies van Chris Argyris te leggen. Dat boek bevat gedegen en zeer bruikbare analyses van menselijk gedrag in relatie tot zaken als weerstand of probleemoplossing.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden