De ondertitel van het boek Maak je organisatie FIT geeft iets meer houvast: ‘verbeteren zonder reorganiseren’. Daar gelooft Eleveld namelijk niet in, in reorganiseren. Het effect van massa-ontslagen, de implementatie van nieuwe software, het op de schop gooien van afdelingen of zelfs de gehele organisatiestructuur wordt zwaar overgewaardeerd. Als een bedrijf niet goed presteert, kan dat aan de betrokkenheid van de werknemers liggen. Maar soms is de koers van de organisatie onduidelijk of hebben de medewerkers te weinig vertrouwen in het management.
Wat dat betreft toont Eleveld zich een ‘adept’ van Jim Collins die in Good to Great al verklaarde dat niet werknemers maar de juiste werknemers je belangrijkste bedrijfskapitaal vormen. Eleveld noemt dit de competentie van de organisatie. Maar nog belangrijker is het om die competenties te benutten. Dat vereist dat deze mensen echt betrokken zijn bij hun organisatie en weten hoe ze kunnen bijdragen aan het succes. Deze twee factoren, betrokkenheid en focus, worden bovenal beïnvloed door de leider.
In deze tijd, waarin wij de mond vol hebben van gedeeld leiderschap, het nieuwe werken en andere hypes, klinkt Eleveld in de praktijk gewortelde leiderschapspleidooi ietwat ouderwets. Verfrissend ouderwets, dat wel! Eleveld doet niet aan wensdenken, presenteert zijn bevindingen niet als de ultieme oplossing, zegt waar het op staat en blijft immer voeling houden met de praktijk. En daaruit blijkt nu eenmaal dat de meeste bedrijven nog altijd verticaal en hiërarchisch zijn georganiseerd, hoe achterhaald sommigen dit ook mogen vinden.