Het onderscheid tussen een witte raaf (het bedrijf dat schijnbaar onverstoord voort ploegt) en een zwarte raaf (het bedrijf dat reorganisatie als kerncompetentie voert) zit verankerd in wat Brockhoff het ‘DNA profiel’ van de onderneming noemt. Dat DNA bestaat uit vijf strategische principes: zinvol focussen (blik op lange termijn), gedisciplineerd doen (koersvast blijven), veelzijdig verbeteren (operational excellence), bewust innoveren (stakeholder centraal), en evenwichtig leiden (consistent blijven).
Dat laatste DNA-component is cruciaal, omdat dit type duurzaam leiderschap de andere punten duurzaam verankert in de organisatie. Het sturen op deze strategische principes belooft niet het eeuwige leven maar vergroot wel de kans dat je op lange termijn succesvol en financieel gezond blijft. Omdat de opgevoerde principes niet meer dan logisch zijn, ligt onderschatting op de loer. Maar vergis je niet, aldus een geïnterviewde CEO, ‘want de principes lijken misschien simpel maar probeer ze maar eens tien jaar consistent na te leven’.
Nieuw is de expliciete nadruk op de stakeholder. Brockhoff stelt alle belanghebbenden bij elk strategisch principe centraal waarbij het gaat om het vinden van de juiste balans tussen de verschillende belangen. De stakeholder als spil waar alles om draait en niet de gangbare procedurele of politieke of zelfs persoonlijke overwegingen.
Jaren geleden vroeg Jim Collins zich af wat nu de kenmerken zijn van werkelijk duurzaam concurrerende bedrijven? In de klassieker Good to Great gaf hij het antwoord: een standvastige blik op de lange termijn en duurzaam leiderschap. Niet klok kijken maar klokken maken! Geen renpaarden maar ploegpaarden! Gérard Brockhoff stelde zichzelf dezelfde vragen en komt in Witte raven tot dezelfde antwoorden. Maar nu toegespitst op de Nederlandse situatie en met oplossingen en handvatten waar Nederlandse bedrijven direct mee aan de slag kunnen.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.