Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Creativiteit als concurrentiefactor

Onder de titel The Creativity Exchange is Richard Florida ook aan het bloggen geslagen. Florida is de auteur van twee opmerkelijke boeken: The Rise of the Creative Class uit 2002, gevolgd door The flight of the creative class uit 2005. The Rise of the Creative Class beschrijft een belangrijke trend beschrijft, namelijk de opkomst van een klasse mensen die de maatschappij naar zijn hand weet te zetten. Mensen die op uiterst creatieve wijze kennis gebruiken nieuwe vormen te creëren. Nieuwe samenlevingsvormen, maar ook nieuwe werkvormen. Ondernemingen zullen er rekening mee moeten houden dat de huidige organisatievormen van onderaf worden uitgehold. De gevolgen van deze onmiskenbare trend – creativiteit als belangrijkste concurrentiefactor en de daaruit volgende jacht op talent op mondiale schaal - worden uitgewerkt in het boek The Flight of the Creative Class, en nu dus ‘real time’ bijgehouden op het weblog The Creativity Exchange.

Pierre Pieterse | 14 november 2006 | 1-2 minuten leestijd

Creativiteit staat gelijk aan individualiteit en openheid, aan gelijkheid en verantwoordelijkheid. Dus nog los van het feit dat de werkomgeving recht moet doen aan deze kernwaarden, kortom een werkomgeving die de werknemer op de eerste plaats stelt, is het begrip ‘loyaliteit’ verdwenen. Elke baan is slecht een trede op de eigen lange carrièreladder. Men werkt niet meer voor een bedrijf, maar voor zichzelf. Bedrijven kunnen als het ware vele ‘BV-iks’ inhuren. Waar bedrijven tot voor kort dreigden dat ‘a lifetime job’ niet langer reëel is, vaak gevolgd door ontslagrondes om de daad bij het woord te voegen, zal het nieuwe mantra luiden dat ‘a lifetime employee’ een utopie is. Negeren of ontkennen heeft geen zin, zo is de boodschap van Florida. Sterker nog: het zou best kunnen zijn dat deze trend de kenniseconomie zoals die nu zo wordt gepropageerd en ontwikkeld, tot het verleden gaat doen behoren. De huidige kenniseconomie gaat uit van het bezitten van kennis, niet wat je ermee doet. Tamelijk passief dus. Volgens Florida zal het straks gaan om het actief benutten van kennis. Het gaat niet meer om kennis als zodanig, maar om wat je ermee doet. Het maken van nieuwe producten of diensten. Creativiteit zal een concurrentiefactor van betekenis worden, misschien wel een doorslaggevende. Dus in die zin is de aanwezigheid van een grote groep mensen die creativiteit hoog in het vaandel heeft, een zegen. Maar vanuit organisatorisch aspect is er, zoals gezegd, wel een keerzijde. (Lees hier een artikel over trends in het algemeen en verschuivende marktmacht in het bijzonder, onder meer gebaseerd op het boek 'Growth, Governance and Organisation' van Hans Strikwerda.)

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden