Maar hoe staat het met de branding van de zzp’er zelf? Dat blijft een ondergeschoven kind bij veel ondernemers, maar vooral bij zzp’ers. En dat is toch een essentieel onderdeel van het ondernemerschap. Want zet je jezelf op de kaart? En hoe overtuig je een (potentiële) opdrachtgever dat jij de beste persoon voor ‘the job’ bent?
Dan is het uitermate belangrijk dat jij ook continu werkt aan jouw personal branding. Auteur Tom Scholte (h)erkent dit heikel punt en heeft een praktisch handboek voor de zzp’er samengesteld.
Personal branding staat, in dit geval, voor de professionele identiteit van de zzp’er. Die kun je eigenlijk zelf maken en breken, zoals Scholte duidelijk maakt. Je ontkomt niet aan het individuele karakter dat (on)bewust deel uitmaakt van de professionele identiteit, maar ook andermans perceptie is beïnvloedbaar. Je kunt een duidelijk en positief beeld neerzetten door jouw doen en laten, maar vooral door jouw keuzes. Kom je ook consistent over of prikken mensen gelijk door je heen? Dit aspect is absoluut fnuikend voor welke branding dan ook, inclusief personal branding.
En vooral… kun jij jouw toegevoegde waarde bewijzen of zelfs verhogen? Hiermee speel je jezelf volledig in de kijker van huidige en toekomstige opdrachtgevers. Maar geef je ook figuurlijk een onontkoombaar visitekaartje af, dat goed blijft hangen. In de concurrentieslag is dit jouw winnende troef.
Tom Scholte presenteert hele praktische ideeën, tips en trucs. Sommigen liggen voor de hand, maar hij slaagt er ook in om heel zzp-gerichte voorbeelden te geven. Hiermee spreekt hij de doelgroep van zzp’ers aan en levert hij hen direct toepasbare strategieën. Voor de ene zzp’er meer vanzelfsprekend dan voor de ander; voor hen die werkzaam zijn als (marketing)communicatie- of PR professionals zal dit boek weinig verrassingen hebben, maar voor alle overige zzp’ers kan dit boek toch als eye opener dienen. Tom Scholte benadrukt met dit boek, specifiek gericht op de zzp’ers, een belangrijk aspect: een zelfstandige is een ondernemer die net zoals elke andere ondernemer moet werken aan zelfprofilering. Dus aan de slag met die personal branding!
Over Angelina Hammond
Angelina Hammond is een multidisciplinaire PR- & Communicatiespecialist (on- & offline) mét 100% inzet, passie en enthousiasme. Amsterdamse basis met kosmopolitische inslag. Persoonlijke én professionele interesse & bekwaamheid op het gebied van on- en offline communicatie. Hammond werkt in verschillende subdisciplines van het vakgebied Communicatie; zowel interne als externe communicatie, PR, e-communicatie, crisiscommunicatie, persvoorlichting, evenementorganisatie, (marketing)communicatie en social media. Inclusief werken met én schrijven voor papieren en digitale media. Daarnaast werkt ze zowel voor de commerciële als voor de non-profitsector.