Voor wie het boek nog niet gelezen heeft of bij wie de inhoud van het boek wat is weggezakt, volgt hier een korte toelichting. In de nieuwe economie draait het volgens Marga Hoek om zeven belangrijke ‘vensters’. Deze zeven vensters zijn: klanten, value cycle, schaalgrootte, innovatie, businesscase, financiering en leiderschap. Marga Hoek beschrijft aan de hand van deze vensters over diverse structurele veranderingen zoals gebruiken in plaats van kopen, belang van langetermijnrelaties, verschillende arrangementen, nieuwe proposities, innoveren = ondernemen en gedeelde waarden. Daarbij worden de onderliggende krachten die tot deze veranderingen (zullen) leiden uitgebreid beschreven.
Hoek beschrijft in het boek dat de hiervoor geschetste veranderingen ook een grote impact hebben op onderwerpen als kostprijsbepaling, financiering, businesscase en waardemanagement. Het verdienmodel van bedrijven in de nieuwe economie zal er heel anders uitzien en voor een belangrijk deel gebaseerd zijn op hergebruik van producten, onderdelen en materialen (circulaire economie). Het boek is mooi vormgegeven, leest gemakkelijk en staat boordevol cases, facts & figures, infographics, quotes en handige samenvattingen (wrap-up’s).
De ontwikkelingen en trends die Marga Hoek beschrijft spelen ook elders in de wereld. Niet vreemd dat dit succesvolle boek nu ook verkrijgbaar is in een internationale editie, in de talen Nederlands, Engels en (binnenkort) het Spaans. Volgens de tekst op achterzijde van het boek betreft het een vernieuwde versie van het boek dat in 2014 werd verkozen tot Managementboek van het Jaar.
Die vernieuwing is echter ver te zoeken, want de internationale editie is vrijwel identiek aan de vorige versie. Wel zijn in de internationale editie cosmetische aanpassingen doorgevoerd (zo is de rode kleur veranderd in blauw), zijn er links en rechts kleine tekstuele aanpassingen doorgevoerd, zijn er cases vernieuwd en is het hoofdstuk over ‘zaken doen in de nieuwe economie door de ogen van kinderen’ verwijderd. Ook zijn er enkele voorwoorden van internationale ondernemers toegevoegd. De internationale editie is met 259 pagina’s ook 65 pagina’s dunner dan de succesversie uit 2014.
Kortom, de Nederlandstalige internationale editie voegt weinig tot niets toe aan het succesvolle boek uit 2014. Maar het draait ongetwijfeld om de Engelstalige en Spaanse versie en de vraag of het boek ook zo succesvol wordt in het buitenland.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.