Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zakelijke doelen bereiken met social media

Ieder zichzelf serieus nemend bedrijf weet dat het gebruik van social media broodnodig is. Dus zorgt u er maar beter voor dat u het optimaal inzet. Op zo’n manier dat het bijdraagt aan de doelstellingen die u met uw organisatie voor ogen heeft.

Daniëlle de Jonge | 29 januari 2016 | 2-3 minuten leestijd

Maar eerlijk is eerlijk, veel bedrijven – of personen– doen maar wat. Denk: een LinkedInprofiel hebben en alleen uitnodigingen accepteren. Of: actief op twitter zijn met….enkel het versturen van berichten over het eigen bedrijf. Eeuwig zonde! Er is zoveel moois mee te realiseren kan ik uit ervaring zeggen. Wilco Verdoold en Marco Frijlink bieden met ‘Zakelijke doelen bereiken met social media’ de helpende hand voor wie deze manier van communiceren gericht in wil zetten.

Voor wie nog niet (veel) met social media werkt geven de eerste hoofdstukken een algemeen beeld. Profielen, content en online adverteren passeren de revue voor een algeheel overzicht. Daarna wordt de doorstap gemaakt naar het Social Media Business Model dat door de auteurs is ontwikkeld. Daaraan gekoppeld leest u over de twaalf meest voorkomende doelstellingen die bedrijven willen bereiken met hun online bezigheden. Onderverdeeld naar de hoofdgroepen Omgeving, Organisatie en Klanten zitten er zonder twijfel een aantal doelen bij die ook voor u van toepassing zijn. Dat weten is al waardevol, want het is de eerste stap om te bepalen voor welke van de vele social media u daadwerkelijk kiest. Het is immers wel zo handig als u dat daar doet waar uw doelgroep te vinden is. Voor het gemak staat in een schema meteen uiteengezet wat voor soort activiteiten er bij de verschillende doelen horen. Denk bijvoorbeeld aan het verspreiden van interessante content, luisteren naar prospects, webcare of enquêtes houden.

Het overgrote deel van het boek ontleedt vervolgens die twaalf doelen en wat er mee te doen. De manier waarop is even handig als origineel, de auteurs hebben vijf bedrijfspersona’s gemaakt om voor u herkenning te creëren. Zo is er bijvoorbeeld een fabriek, een zzp-er en een goed doel. In elk hoofdstuk dat ingaat op een doel leest u wat de persona’s zoal kunnen doen, en u dus ook. Staan uw social media activiteiten nog in de kinderschoenen: wees gerust. U kiest zelf een haalbaar ambitieniveau en bouwt vanzelf uit naar een volleerd gebruiker. Als bonus krijgt u ook nog tips over tal van handige tools die het online leven makkelijker en efficiënter maken.

Als ervaren social media gebruiker vond ik het leuk om te lezen wat ik goed doe en waar ik mijn uitingen nog kan versterken. Zeker voor minder ervaren gebruikers is Zakelijke doelen bereiken met social media een heel compleet boek om gedegen aan de slag te gaan.

Daniëlle de Jonge is verkooptrainer, auteur van Human2Human en Verleid de klant en spreker.

Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is eindredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden