De blauwe kleur van de omslag komt steeds terug in de titels en subtitels, de schutbladen, zelfs in de kleding van ‘de makers’ (zo noem ik ze, omdat Paul de auteur is en Amber het bedoelde visueel maakt). Dat is mooi. Dit belooft een weloverwogen boek te zijn met een consistent verhaal!
We lezen in True Storytelling over het ‘True Story Canvas’, een model gebaseerd op het Business Model Canvas van Alex Osterwalder. Dit ‘werkmodel’ vinden we verderop in het boek en het pad ernaartoe wordt bedachtzaam bewandeld door er stap voor stap naar toe te werken. Je wordt meegenomen door het verhaal van het boek.
Geloofwaardigheid is het eerst aan de beurt. Juist nu, in deze tijd iets waar we behoefte aan hebben: een insteek om je te onderscheiden. Via vertrouwen en transparantie komen we bij authenticiteit. Niet langer alleen roepen, maar je echt laten zien. Liever echt dan nep, oftewel no more sugar coated bullshit. Vervolgens komen we aan bij de vraag: waarom is Storytelling zo belangrijk? Wat is de kracht van een verhaal? Hier treffen we geen hogere wiskunde maar gewoon waarheden voor wie het al wist en reminders voor wie het even vergeten was.
Het kernverhaal met een vijfdeling kan je echt helpen om to the point te komen met betrekking tot de uitgangspunten voor je eigen verhaal. De menselijkheid van verhalen en de creatieve mogelijkheden worden benadrukt, samen met het toepassen van beeldmateriaal, zowel stil als bewegend.
Aan de slag met de content. Immers, geloofwaardige content blijkt ‘King’ te zijn. Handig voor die consument die always ‘on’ (online) en bereikbaar is. Denken als een uitgever is het devies en de 4 D’s (doel, doelgroep, domeinen en distributie) blijken van groot belang. Allerlei soorten content en een aantal voorbeelden komen voorbij.
Hierna komen de makers weer terug op de kunst van het ‘geloofwaardig’ zijn. De voorwaarden hiervoor worden genoemd en besproken. Ook hierbij tref je een model. Modellen, onderzoeken en uitspraken van derden worden gebruikt door het hele boek. Via een aantal modellen die genoemd en uitgelegd worden komen we in het hoofdstuk over ‘True Storytelling’ weer uit bij het ‘True Story Canvas model’. In dit model komen alle zaken samen, op weg naar ‘True Storytelling’. De connectie tussen de doelgroep en de vier principes van True Storytelling geven je input om zelf aan de slag te gaan met het model.
Nu mag je dan eindelijk zelf aan de slag. Aanvankelijk heeft het eigen Merkmodel 11 of 13 stappen wanneer de Golden Circle van Simon Sinek (The Why, How, What) wordt opgedeeld in 3 cijfers. Ik ben van mening dat de Merkwaarden ook in kernwaarden en kernkwaliteiten uiteen gezet kunnen worden en zowel intern als extern kunnen worden toegepast. Merkmissie en Merkvisie handhaven terwijl je ook Why, How en What laat werken voelt dubbelop en dat kan verwarrend werken. Zelf laat ik ze weg in de aanloop naar een verhaal. Verder is het een Canvas-model een heel bruikbaar en overzichtelijk werkblad wat je gratis als pdf kunt downloaden via de website van de makers (www.Trumanamsterdam.com). Ik mis hierbij alleen nog de mogelijkheid dit model meteen ook digitaal in te kunnen vullen, hoewel een groot vel uitprinten en ‘samen’ invullen ook een goede optie zou kunnen zijn.
Op de genoemde website kun je ook meteen aangeven of je wenst kennis te maken met het bureau Truman. Zeker wanneer je net dit verhaal als True Storytelling hebt ervaren. Je moet immers zelf wel een communicatiedeskundige, artdirector of tekstschrijver zijn wil je de volgende stap(pen) zonder andere professionals kunnen zetten.
Al met al is True Storytelling in meerdere opzichten een heel mooi boek met een bruikbare tool om je doel te kunnen bereiken: het ‘schrijven van True Stories’. Want laten we wel wezen, willen we niet allemaal echte true-stories schrijven en horen?
Over Paul Kruijssen
Paul Kruijssen is Merk- & Indentiteitbouwer vanuit zijn bureau P Projects Mensen maken het Merk. Hij zet mensen in beweging en probeert het beste uit mensen en organisaties te halen vanuit zijn methode ‘Het MerkMenu’. In 11 stappen doet hij dat vanuit de schijf van vier; onderzoeken, ontwikkelen, uitvoeren en monitoren. Zijn werkzaamheden liggen op het gebied van consultancy, concept en creatie. Hij is tevens schrijver van het boek ‘Het MerkMenu’ en freelance docent in het HBO onderwijs.