Positief zijn betekent niet het negeren van het negatieve. Het betekent het accepteren van en leren omgaan met het negatieve. Of concreter geformuleerd, de positieve psychologie staat voor de uitdaging om niet alleen de positieve kanten van werk of privéomstandigheden te versterken, maar waar mogelijk de negatieve kanten weg te nemen of te minimaliseren.
De grondleggers van de positieve psychologie, Martin Seligman en Mihaly Csikszentmihalyi, geven aan dat deze stroming zich concentreert rond drie onderzoekdomeinen: (1) positieve ervaringen die mensen kunnen hebben, zoals geluk, hoop en liefde; (2) positieve eigenschappen, zoals vitaliteit, doorzettingsvermogen en wijsheid. (3) en niet te vergeten hoe organisaties een positief verschil kunnen maken. Leidinggevenden kunnen positieve relaties en (organisatie)optimisme bevorderen door het verstevigen van de sterke punten van individuen en teams. In een innovatieve organisatie is de drijfveer creativiteit, veranderingsgezindheid en kansen zien zeer gewenst. Vandaar dat organisaties die innovatie hoog in hun vaandel schrijven, het kansgericht denken bewust stimuleren. Wanneer een organisatie in transitie verkeert dan gaat het bij verandermanagement juist om het efficiënt mobiliseren van positieve krachten, zodat werknemers niet alleen gelukkig zijn mét, maar ook dóór de veranderingen.
Een belangrijk begrip in de positieve psychologie is emotionele intelligentie. Succesvolle leiders zijn vaak emotioneel intelligent en zoeken altijd naar een optimale balans tussen sturen en zelforganisatie. Emotionele intelligentie is trainbaar voor degenen die in mindere mate over deze eigenschap beschikken. Vooral bij organisatietransities zijn werknemers die emotionele vaardigheden als zelfbeheersing, betrouwbaar, consciëntieus, vernieuwend, bezitten uiterst waardevol.
De auteur beschrijft in zijn boek twee toepassingsmogelijkheden van de positieve psychologie zowel voor kwetsbare leerlingen in een schoolsituatie als voor teams en organisaties in transitie. Ook komen verscheidene concrete trainingsvoorbeelden aan bod die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse school- en organisatiepraktijk. Zo hebben jonge mensen met autisme meer mogelijkheden dan je op het eerste gezicht zou denken. Mensen met autisme denken meer visueel dan verbaal en meer logisch dan irrationeel. Sommigen van hen beschikken over bijzondere talenten. Een opvallend talent is het vermogen om zich te concentreren. Met de juiste training, die onder meer positieve emoties (optimisme, humor, vriendelijkheid) en het sociaal invoelende vermogen versterken, kan de positieve psychologie een hele zinvolle bijdrage leveren voor deze mensen om een goed zelfbeeld en een goed beeld van anderen te ontwikkelen. Enkele beroemde mensen met autisme in brede zin zijn Andy Warhol, Bill Gates en Al Gore. Toch geen verkeerd rijtje.
Tot slot, Steerneman heeft zijn boek De praktijk van de positieve psychologie niet voor een speciale doelgroep geschreven maar juist voor een breed publiek dat meer wil weten over deze nieuwe interessante stroming binnen de psychologie.
Louis Thörig is verbonden als thesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en als docent Corporate Communicatie aan de Hogeschool InHolland.
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.