Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Superpromoter - Herziene editie

U kent ze wel. Van die echte enthousiastelingen die hun positiviteit veelvuldig delen en daarmee anderen beïnvloeden. Rijn Vogelaar muntte er in 2009 de term Superpromoters voor. In 2015, 6 jaar later, kwam er een herziene editie van het boek.

Daniëlle de Jonge | 21 juli 2016 | 2-3 minuten leestijd

Als het goed is heeft u ze ook als klant en helpen ze u met omzetgroei, een goede reputatie en meedenken over uw business. Het zijn de onmiskenbare superpromoters. Of fans. Of ambassadeurs. Het is maar net hoe u ze wilt noemen. Het gevolg van deze fijne klantengroep is dat ze u – door het netwerk van hun netwerk en daar weer het netwerk van en …. et cetera – miljoenen nieuwe klanten kunnen aanbrengen. Klinkt dat wat veel? Geen punt, de lovende mensen helpen u ook uitstekend als u überhaupt nieuwe klanten wilt vinden. Met het boek De Superpromoter van Rijn Vogelaar heeft u een ijzersterk gedachtegoed in handen waarmee uw bedrijf gloeit en bloeit.

Het idee van klanten die helpen met het succes van uw bedrijf past 100% bij mijn kijk op onderscheidend klanten vinden, hebben en houden. Het was daardoor een feest van herkenning om deze herziene versie van het boek te lezen. Naast een aantal eerder verschenen hoofdstukken zijn er een flink aantal nieuwe inzichten toegevoegd. Bijvoorbeeld de verschillende gedaanten van de superpromoters, zodat u ze wel weet te herkennen. En de rol van coach, motivator en inspirator die ze kunnen spelen. Ook niet onbelangrijk: een blik op de anti-promoter. Deze klant helpt u immers beslist niet verder. Op interessante wijze neemt de auteur u vervolgens mee door de evolutie van klantgerichtheid. Van het sturen op tevreden klanten met verschillende loyaliteitsniveaus naar sturen op enthousiasme en het ultieme doel: sturen op superpromoters. En passant krijgt u ook een aantal waarschuwingen over hoe te voorkomen dat u enthousiaste klanten onderwaardeert of hen te weinig aandacht geeft.

Het boek heeft een prettige en logische opbouw en met enkel het uiteenzetten van het hoe en wat van superpromoters bent u er nog niet. Er moet gemeten worden. Want alleen dan weet u hoeveel blije klanten u heeft en wat u samen voor moois kunt bereiken. De meetmogelijkheden zijn talrijk, daarom neemt de auteur u in het hoofdstuk ‘Gereedschapskist’ mee door onder meer de Net Promoter Score, Social Sharing Metrix en de Influence Metric. Na alle wijze lessen volgt nog een hoofdstuk met de nodige confrontatie: het einde van de wereld. Nou ja, de wereld van marketing en bedrijfsvoering dan. Want als u kiest voor eigentijds zakendoen waar superpromoters een rol in hebben, dan is het wel zo fijn als u zich daar in brede zin op richt. Alles bij elkaar is het boek een mooie manier om uw bedrijf langs de meetlat van grootste klantgerichtheid te leggen. Doe er uw voordeel mee!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden