Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

CIO 3.0

CIO 3.0 Het verschil maken bij digitale transformatie is een boek over de veranderende rol van ict-managers. Auteurs Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg geven goede handvatten voor de veranderingen en laten aan de hand van voorbeelden zien waarom die hard nodig zijn

Maria Genova | 4 augustus 2016 | 3-4 minuten leestijd

CIO 3.0 plaatst de veranderende functie van de ict-ers in historisch perspectief en laat zien hoe snel de ontwikkelingen gaan. Niet zo lang geleden was cloud nog een onbekend begrip, terwijl nu heel veel bedrijven 'in de cloud’ willen. Door ict zijn er in de loop der tijd vele beroepen veranderd of zelfs helemaal verdwenen. De auteurs spreken van een ‘op stapel zijnde vierde industriële revolutie' met robots, zelfrijdende auto’s en medische doorbraken. Ze geven ook voorbeelden: ‘Bankbedienden, caissières, verkopers, callcentermedewerkers, bibliothecarissen, baliemedewerkers op vliegvelden: wereldwijd sneuvelen deze functies in groten getale als gevolg van digitalisering en automatisering. De schaduwzijde van gratis berichtendiensten als WhatsApp en iMessage is duizenden ontslagen bij telecombedrijven.’ 

Een voorbeeld uit de fotografie is nog overtuigender: ‘Vóór de opkomst van de digitale fotografie werkten er bij het Amerikaanse Kodak 145.000 mensen. Toen Instagram in 2012 voor één miljard dollar door Facebook werd overgenomen, had de gratis fotodienst dertien medewerkers. En dat is nog maar het begin. Computers en robots zullen alledaagse vaardigheden in een duizelingwekkend tempo onder de knie krijgen. Dat heeft grote gevolgen voor de werknemers met die alledaagse vaardigheden.’

Volgens de auteurs biedt de toekomst enorm veel kansen aan ict-ers, maar de vereisten worden steeds hoger, waardoor het op dit moment al moeilijk is om geschikte mensen te vinden.

Het mooie aan het boek is dat het voorbeelden uit heel veel sectoren geeft. De taal is wel meer geschikt voor managers dan voor gewone techneuten. Termen zoals agile, lean en API worden volop gebruikt. Het is maar de vraag of alle lezers hun juiste betekenis kunnen invullen. Soms wordt er wel een uitgebreide toelichting gegeven, maar die komt veel later (API wordt bijvoorbeeld pas op pagina 143 uitgelegd). Het boek bevat goed uitgewerkte tips om je tot CIO 3.0 te ontwikkelen en ook uitleg hoe belangrijk dat is voor de innovatie. 

Wat ik vooral mis is aandacht voor de toenemende computercriminaliteit. In het boek worden helemaal geen organisatorische of praktische oplossingen besproken hoe die te bestrijden, terwijl voor steeds meer ict-ers de bescherming van alle data een groter probleem is dan de analyse daarvan. CIO 3.0 moet heel veel tijd investeren om hackers te weren uit de computersystemen van het bedrijf. Dat wordt een andere vorm van innovatie, waarschijnlijk net zo aangrijpend als de vormen die in het boek worden besproken. 

Het boek bevat tal van interessante voorbeelden over bedrijven die door goed gebruik van de ict-mogelijkheden veel nieuwe klanten kregen, zoals het luxemerk Berberry die onder andere RFID-chips in kleding aanbracht die interacteerden met schermen in de winkels die lieten zien hoe het product gemaakt is en met welke items het kan worden aangevuld. Steeds meer bedrijven digitaliseren daarnaast allerlei processen om de klanten nog beter te bedienen. Klantvriendelijkheid is ook één van de grote krachten van Google. In het boek kun je hun  statement ten aanzien van customer commitment lezen, waarin Google zegt dat alles hun probleem is, ook als de klant niet goed kan spellen, ook als hij niet weet hoe hij een zoekvraag moet formuleren en ook als hij een bepaalde taal niet spreekt. 

Al met al is CIO 3.0 een handig boek met veel uitleg en voorbeelden uit de praktijk.

Maria Genova, journalist

Over Maria Genova
Maria Genova is publicist en schrijft onder meer voor het tijdschrift Slow Management en Reed Business. Ze studeerde eerst marketing, gevolgd door een HBO-opleiding journalistiek. Genova (geboren en opgegroeid in Bulgarije) heeft inmiddels zo'n duizend artikelen over het Nederlandse bedrijfsleven geschreven.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden