Van mij hadden het nawoord en de Jip en Janneke versie wel voorin mogen staan. Dit om de lezer te motiveren tot het lezen van het boek vanuit de overtuiging dat het ook echt anders moet. Wie zich vandaag en morgen immers niet bezighoudt met zich te onderscheiden en flexibel de toekomst tegemoet treden, loopt de kans er ‘overmorgen’ al niet meer te zijn.
Adrie Dolman is in zijn boek bijzonder open over wat hij weet, zijn visie hierover en ook zijn werkmethode; ‘Hoe met organisaties ‘Agile’ te werken’. Hulde voor iemand die zoveel wil delen en die ook van allerlei bestaande ‘Agile-formats’ een nieuw format maakt waarin methodieken worden gecombineerd.
Er zijn een paar mogelijkheden met betrekking tot jouw startsituatie. Of je weet al heel veel van Agility, dan zal de hoeveelheid Engelse termen je niet doen duizelen, of je bent bereid tussenstapjes te maken om de betekenis op te zoeken achter in het boek (of elders op het web) waardoor je het totaaloverzicht blijft houden. Hoewel ik geen leek ben, had van mij de uitleg in het Nederlands er wel als voetnoot bij mogen staan. Zo hou je de vaart erin en de motivatie hoog.
Wat er geschreven staat is absoluut van een grote informatiedichtheid en ook van hoge kwaliteit. Het laat mij verlangen naar meer! Voer voor professionals die of in eigen organisatie of met derden in organisaties willen werken aan lean samenwerken om zo het verschil te maken.
Het is mooi om te zien dat marketing in dit boek een uiterst centrale plaats in de organisatie van nu en morgen inneemt. Agile Marketing is een wegwijzer voor wie nog veel meer uit zijn organisatie wil halen met zijn mensen. Bottum-up werken en teams zelf laten sturen vergt meer dan erover praten of zeggen dat je dat al wel doet.
Mij heeft Agile marketing in ieder geval verder geïnformeerd en geïnspireerd, nu u nog!
Over Paul Kruijssen
Paul Kruijssen is Merk- & Indentiteitbouwer vanuit zijn bureau P Projects Mensen maken het Merk. Hij zet mensen in beweging en probeert het beste uit mensen en organisaties te halen vanuit zijn methode ‘Het MerkMenu’. In 11 stappen doet hij dat vanuit de schijf van vier; onderzoeken, ontwikkelen, uitvoeren en monitoren. Zijn werkzaamheden liggen op het gebied van consultancy, concept en creatie. Hij is tevens schrijver van het boek ‘Het MerkMenu’ en freelance docent in het HBO onderwijs.