Move before you’re ready gaat vooral over het creëren van een andere mindset. Een andere manier van kijken om versneld in beweging te komen, want in een continu veranderende omgeving ben je namelijk nooit ‘ready’. Dat is de boodschap van de adviseurs en veranderdeskundigen Simon van der Veer en Linde Peters van organisatieadviesbureau TWST. Van de Veer schreef eerder de boeken Animal firm, Wij presteerden nog lang en gelukkig en De organisatie draait door.
Bedrijven moeten sneller en flexibeler opereren in voortdurend veranderende omstandigheden. Een traditionele aanpak met dikke veranderplannen, uitgebreide projectstructuren, blauwdrukken en grootschalige veranderprocessen sluit daar steeds minder op aan. Niet voor niets dat verreweg de meeste veranderinitiatieven niet van de grond komen of al doende een stille dood sterven. Organisaties kunnen beter kiezen voor een proces van continu verbeteren. Snel aan de slag gaan, in plaats van een gedetailleerd plan uitstippelen. Uitproberen, testen, leren en weer verder verbeteren, met maximaal eigenaarschap bij de medewerkers en een sterke betrokkenheid van de klant. Zoals organisaties in toenemende mate doen met concepten als agile, scrum, lean en lean-startup.
Met hun boek Move before you’re ready geven de auteurs aan dat je door continu verbeteren de kans op verandersucces vergroot, de faalkosten verkleint en dat je sneller weet wat wel én niet werkt. Zoals de auteurs in het voorwoord aangeven is het boek gebaseerd op hun jarenlange praktijkervaring en inzichten uit boeken en artikelen van tal van vakgenoten. Move before you’re ready heeft dan ook niet de pretentie om vernieuwend of erg diepgaand te zijn, maar wil vooral de rode draad laten zien in eerder genoemde methodieken en theorieën als agile, scrum, lean en lean-startup.
Move before you’re ready bestaat naast een voorwoord en inleiding uit vijf hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk beschrijft waarom wendbaar ondernemen onafwendbaar is en wat agile in de praktijk betekent. Het tweede hoofdstuk beschrijft onder de titel ‘Weet waar je ja tegen zegt’ de essentie van continu verbeteren. Hoe doe je dat snel en hoe zorg je ervoor dat het daadwerkelijk een continu proces wordt? Het enthousiasme aanwakkeren voor de nieuwe manier van werken en snel in beweging komen is het onderwerp van het derde hoofdstuk. Iets nieuws starten is moeilijk, maar de continue verbeterbeweging vasthouden en uitbouwen (opschalen) is minstens net zo moeilijk. Hoe je dat het beste kunt aanpakken lees je in hoofdstuk vier. Zoals we weten komt gedoe er toch, dus kan je dat gedoe maar beter benutten om de verbetering robuuster te maken, aldus de auteurs in het vijfde en laatste hoofdstuk. Tussen de hoofdstukken door vind je interessante ‘intermezzo’s’ die door verschillende vakgenoten van de auteurs zijn geschreven zoals Hans van der Loo, Arend Ardon en Daniele Braun en Jitske Kramer.
Move before you’re ready is een compact, vlotgeschreven boek van 141 pagina’s. Met inzichten, tips, werkvormen en praktijkvoorbeelden die je kunt gebruiken voor het uitstippelen van je eigen aanpak. Het is een introductie met een praktische leidraad om zelf aan de slag te gaan met het idee van continu verbeteren. Leiderschap, durf en voorbeeldgedrag zijn daarbij belangrijke succesfactoren. De auteurs citeren Elon Musk van Tesla Motors die daarover zegt: ‘Ik zie het als mijn taak om mijn team te pushen om met nieuwe ideeën te blijven komen, initiatief te nemen en de dingen anders te durven doen. Als we niet elke dag bezig zijn onszelf te verbeteren, kunnen we simpelweg niet overleven.’ Move before you’re ready kan je daarbij helpen.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.