Het omslag van Stakeholdermanagement ziet er goed uit. Een illustratie in mooie kleuren: verschillende cirkels met een hart in het midden, wat zou dat betekenen? Maar, toen ik het boek opende schrok ik behoorlijk. Veel tekst. Geen afbeeldingen. Vrij weinig diagrammen of tabellen. Dat maakte me huiverig om het boek te lezen, ik was bang dat het net zo gortdroog zou zijn als de opmaak. Maar laat je niet door die eerste indruk, of deze woorden, tegenhouden! Toen ik eenmaal begon te lezen, de recensie moest er toch komen, werd ik aangenaam verrast.
Stamsnijder gelooft dat stakeholdermanagement effectiever is wanneer je voor maatschappelijke waarde gaat door de de wereld vanuit een groter perspectief een zoektocht naar brede waarde te benaderen. Hij werkt dit uit in een perspectievenmodel waarbij hij een outside-in en een inside-out benadering tegenover elkaar zet.
Om dit te onderbouwen geeft Stamsnijder een paar pittige stellingen. Bijvoorbeeld dat stakeholdermanagement begint met het op één zetten van de eigen medewerkers, daarna de klanten en daarna pas de aandeelhouders. Want de eigen medewerkers, die brengen stakeholdermanagement dagelijks in de praktijk. Hij onderbouwt deze rangorde prima voor de private sector, maar hoe dit in de publieke sector vorm krijgt behandelt hij niet echt. Want een publieke organisatie die zo duidelijk de eigen medewerkers boven de klanten of aandeelhouders plaatst, zouden we dan misschien meer Belastingdienst-ontslagregelingen gaan zien?
Een tweede spannende stelling is dat je niet de welbekende gouden regel (behandel de anders zoals je zelf behandeld wil worden) toe moet passen, maar de ‘platina regel’: behandel de ander zoals de ander zélf behandeld wil worden. Dat vraagt om een grondige aanpak waarin je goed nadenkt over wat die ander nu eigenlijk wil en hoe je daar vervolgens aan tegemoet kan komen.
Hij ziet stakeholdermanagement als tegemoet komen aan de werkelijkheid van de omgeving. In die werkelijkheid zijn je collega’s en klanten dagelijks actief. En wat wil een ander nou werkelijk? Stamsnijder vraagt om naar de werkelijkheid van de ander te kijken en minder naar je eigen werkelijkheid.
Wat is de kracht van het boek?
Met maar liefst 60 cases die de laatste jaren prominente media-aandacht gekregen hebben, benoemt Stamsnijder uitstekende voorbeelden van interacteren met je omgeving. De voorbeelden gaan over bekende en aansprekende organisaties, zoals sportclubs (Feyenoord, Ajax) multinationals (Volkswagen, Shell), NGO’s (Greenpeace, WNF) en (semi) publieke organisaties (Havenbedrijf, Onderwijsinspectie).
Met dit diverse spectrum van organisaties toont Stamsnijder aan dat goed stakeholdermanagent noodzakelijk is voor elke organisatie, ongeacht grootte, sector of product. Je interacteert altijd met een omgeving. En door hier bewuste keuzes in te maken kunnen organisaties duurzaam succes behalen.
Raad ik het boek aan?
De dialoog met de omgeving en vanuit gezamenlijke belangen naar een doel werken is één van de dingen die ik het leukste vind in mijn werk. Het is nog niet voorgekomen dat ik in een opdracht géén contacten met mensen buiten de eigen organisatie had. Hoewel het logisch is dat een andere partij andere belangen heeft, worden deze niet altijd begrepen of tegemoetgekomen
Stakeholdermanagement van Paul Stamsnijder helpt mij om de omgeving beter te begrijpen en mijn organisatie daarin mee te nemen. De praktisch toepasbare lijstjes, scans en overzichten zijn hierbij nuttig. Het heeft geresulteerd in een completer plaatje van ‘de omgeving’ waarbij onverwachte stakeholders geïdentificeerd zijn en ons doen nadenken over de relatie die zij met het project hebben of zouden moeten hebben. Kortom, Stamsnijders boek is praktisch, vol met aansprekende voorbeelden en uiteindelijk toch wel leuk geschreven!
Over Theo Sikkema
Theo Sikkema is adviseur bij Adviestalent. Hij is geïnteresseerd in samenwerken, verbinden en vernieuwen, en gebruikt daarbij kennis uit zijn achtergrond in de internationale samenwerking en concurrentiekracht. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.