Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Creating Value with Big Data Analytics

Bedrijven realiseren zich dat zij slimmer met de enorm toegenomen hoeveelheid data om moeten gaan, willen zij nog voldoende klant- en bedrijfswaarde kunnen creëren. Met Creating Value with Big Data Analytics schreven Verhoef, Kooge en Walk een goed onderbouwd volledig handboek.

Quintus Hegie | 21 november 2016 | 3-4 minuten leestijd

De auteurs bespreken per deelthema de transitie van traditionele marketing intelligence naar nieuwe inzichten uit de analyse en toepassing van Big Data. Ze zijn er in geslaagd om het vakgebied zowel breed als diep te behandelen, met smaak naar meer voor de echte dataspecialist.

Bij bedrijven die blijvend slimmere keuzes willen maken op het gebied van consumenten marketing is een gedegen analyse van merk-, segment en klantdata nodig. Enerzijds betekent dit voor managers en specialisten een goed begrip van de brede, overkoepelende kenmerken van en vereisten voor Big Data analyse. Anderzijds dient men over de handvatten te beschikken voor de inzet van bestaande en nieuwe verschillende analytische methoden. Creating Value with Big Data Analytics van Verhoef, Kooge en Walk geven beide inzichten. Zowel de opgeleide nieuwkomer als de meer ervaren kenner worden bijgepraat over de actuele ontwikkelingen op het vakgebied van Big Data Analytics.

Het boek is opgebouwd uit 3 niveaus van diepgang: generiek, inhoudelijk en gedetailleerd. Kies vervolgens wat je wilt leren: Wil je als teamleider CRM of afdelingsmanager marketing in het kort bijgepraat worden over het veld van Big Data Analytics? Of zoek je juist als specialist iets meer diepgang en schrik je niet van een paar formules en figuren? Deze van-breed-naar-diep benadering helpt de twee doelgroepen van big data managers en teams van analisten aan te spreken. Voor mij vormde de leeswijzer een brug tussen de management en specialisten laag in grotere organisaties. Als specialist haal ik voldoening uit steeds meer inhoudelijke diepgang, zonder het grotere geheel bij de uitvoering van Big Data Analytics uit het oog te hebben verloren.

Ik vind het boek als een gedegen en kundig informerend advies lezen, maar de auteurs blijven naar mijn idee nog wel op afstand als het gaat om echte ‘beste keuzes’ voorstellen. De auteurs trachten een redelijk compleet overzicht van het gehele vakgebied te geven. Daarom raad ik de lezer aan om vooraf een concreet vraagstuk uit zijn bedrijf in gedachten te hebben, waarmee hij/zij met dit boek verder op weg geholpen wil worden. De rol van de analist mag van mij op dit vlak nog wel wat assertiever worden neergezet: Meer concretere aanbevelingen en minder opsommingen van alle mogelijkheden om te kunnen verkennen. Teamleiders en managers krijgen echter door dit overzicht wel voldoende ‘munitie’ om de presenterende analist goed aan de tand te voelen over hun gekozen aanpak en gedeelde bevindingen.

De invloed van de academische achtergrond van de auteurs is goed te merken aan de vele verwijzingen naar vakliteratuur en papers. Van sommige professoren heb ik zelf ook nog college gehad. De inhoud komt verder overeen met het aanbod van actuele academische marketing intelligence opleidingen en company training programma’s voor aankomend Big Data marketing analisten. Dat geeft het boek mijns inziens wel een vertrouwd gevoel voor de geïnteresseerde academicus. Ook de consultant of professional die deze intelligentie concreet wil inzetten voor creatie van waarde voor zijn klant en bedrijf, vindt een goed vertrekpunt om zich verder in te verdiepen.

Toegegeven, het zal geen gemakkelijke opgave voor de auteurs zijn geweest om het onderwerp ‘Creating Value with Big Data Analytics’ aandachtig te bespreken voor de gemixte doelgroep van managers en specialisten. Toch vind ik dat Verhoef, Kooge en Walk geslaagd zijn om theorie en praktijk in balans te houden. Daarbij doen de auteurs niet af aan niveau, volledigheid, noch aan toegankelijkheid om bedrijven aan waarde creatie te helpen. Mijn handen jeuken om de nieuwe inzichten (en herhaalde lesstof) in de praktijk toe te passen. Maar… daarvoor dien je je als lezer natuurlijk nog wel te verdiepen in de daadwerkelijk te gebruiken software en tools!

Econometrist en informaticus Quintus C. Hegie, MSc (33) heeft een tiental jaar praktische ervaring met data gedreven digitale marketing in de financiële branche. Zijn vertrekpunt bij het ondersteunen van bedrijven met hun marketing afdeling is steeds de gedragingen en overtuigingen van de eindklant beter te leren begrijpen. Middels objectieve operationele analyse en continue verbetering van uitgewerkte Customer Journeys, maken bedrijven blijvend betere en slimmere keuzes voor waarde creatie voor hun klanten.

Over Quintus Hegie

Econometrist en informaticus Quintus C. Hegie, MSc heeft een tiental jaar praktische ervaring met data gedreven digitale marketing in de financiële branche. Zijn vertrekpunt bij het ondersteunen van bedrijven met hun marketing afdeling is steeds de gedragingen en overtuigingen van de eindklant beter te leren begrijpen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Peter Verhoef, Edwin Kooge, Natasha Walk
Creating Value with Big Data Analytics

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden