In het verleden heb ik zelf wel eens geprobeerd om samen te werken met provincies en gemeentebesturen om duurzaamheid te bevorderen in de gebouwde omgeving. Dat ging lang altijd niet gemakkelijk. Er ligt nog altijd een behoorlijke kloof tussen de denkwereld van de overheid en die van het bedrijfsleven. Ook heersen er nog steeds sterke vooroordelen over en weer. Ondernemers zien de overheid toch nog steeds als een tijd en geld verslindende papiermolen waar verzamelingen onkundigen (stuurgroep) verzamelingen onwilligen (werkgroep) iets laten doen waar niemand op zit te wachten. De overheid op haar beurt kijkt ook met veel achterdocht naar het bedrijfsleven. Ondernemers zijn op geld beluste wolven die er alleen op uit zijn om zo gemakkelijk, zo snel mogelijk, zoveel mogelijk geld willen verdienen. Ondernemers zijn nog onbetrouwbaar ook want om geld te verdienen interpreteren ze wetgeving zoals het hun uitkomt en zijn ze nooit te beroerd om de overheid in het ootje te nemen. Zelfs belasting betalen doen ze niet graag, maar subsidies aannemen des te liever, ook als ze er eigenlijk geen recht op hebben.
Om te proberen dit wederzijdse wantrouwen te bevechten ben ik mede-initiatiefnemer geweest van de Stichting Vertrouwenspact, een stichting die de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven wil bevorderen om onze samenleving sneller en beter te verduurzamen. Doelstelling van die stichting is om over en weer niet naar elkaar te kijken op basis van wantrouwen, maar op basis van vertrouwen. De andere partij deugt tot het tegendeel is bewezen.
In Samen werken, samen winnen! doen Pepijn en Brian er ook veel aan om overheid en bedrijfsleven beter, slimmer en doelmatiger te laten samenwerken. In dat kader hebben ze het over ‘De Publiek Private Samenwerking’ of te wel PPS. Ondanks dat het voor mij als rasondernemer wel eens wat lastig was om mij neer te leggen bij het gehanteerde jargon, hetgeen overigens vast ook op een vooroordeel van mij jegens de overheid is gebaseerd, leggen de auteurs in dit boek wél uit dat het geen onwil is van de overheid om een bepaalde mate van starheid te hebben als het gaat over samenwerken.
Voor de overheid speelt nooit alleen de uitvoering van een plan. Als overheid moet je ook rekening houden met andere belangen die ondernemers doorgaans veel minder belangrijk vinden maar waar je als overheid soms zelfs gedwongen door de wet wél mee moet dealen! Bedrijven willen het liefst hun concurrentie te slim af zijn en een voorsprong opbouwen. De overheid moet juist zorgen voor een level playingfield! Bedrijven geven niet graag iedereen inzage in wat ze doen, want wie weet gaat een ander bedrijf dan met hun kennis aan de haal, de overheid Moet volgens de wet open, eerlijk en transparant handelen en wil bovendien het volk (en de kiezers) informeren en laten zien dat ze zaken eerlijk doen.
In Samen werken, samen winnen! vertellen de auteurs hoe je een goede samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven kunt opzetten. Hoe je dat aanpakt, hoe je kunt onderhandelen, welke afspraken je kunt en moet maken, en hoe je draagvlak creëert om voortgang te kunnen maken! Ze geven praktijkvoorbeelden van PPS’sen waarbij helaas de voorbeelden soms al een klein beetje gedateerd zijn, hetgeen gewoon komt omdat dit boek al wat langer op de markt is. Dit doet echter niets af van de waarde van deze voorbeelden.
In tegenstelling tot veel commerciële projecten is het bij een PPS niet alleen belangrijk om vast te leggen wat ‘we’ gaan doen, maar ook hoe we dat gaan doen, hoe we de voortgang bewaken en meten, hoe we bepalen of we ons doel bereiken of hopelijk zelfs al bereikt hebben en hoe we bepalen of, hoe en wanneer we een PPS kunnen of moeten beëindigen. Kortom veel nuttige tips om gemakkelijker tot een PPS te komen, en er vervolgens ook nog een succes van te maken. En ondanks de cultuurverschillen over en weer, vergeet nooit; ‘Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder!’
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.