Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het einde van online winkelen

‘Het einde van online winkelen’ Door Wijnand Jongen met als subtitel ‘De toekomst van retail in een wereld die altijd verbonden is’ is een boek dat volgens mij absoluut in iedere ‘time capsule’ moet worden gestopt die we de komende paar jaar ergens gaan inmetselen.

Fred Rutgers | 2 december 2016 | 4-6 minuten leestijd

De afgelopen week werden er weer twee tijdcapsules gevonden en geopend waarvan de inhoud helaas nogal teleurstellend was. Als ze over 50 of honderd jaar dit boek in een tijdcapsule aantreffen zal het een sensatie zijn!

Ik heb echt uitgekeken naar dit boek! Zelf ben ik al sinds 1993 bezig met online shoppen. Ik was toen betrokken bij ‘Stichting Nederland No1 op de elektronische snelweg’. En toen al wilden we bij CAI Westland het eerste breedband winkelcentrum op internet realiseren. Alle grote partijen zoals Albert Heijn, Ikea, VNU, De Lotto etc. wilden graag meedoen, want internetshopping zou de wereld voor altijd veranderen. Er heerste sinds de opening van het WWW bijna paniek! Iedereen zou alles gaan kopen via internet. En zoals zo vaak blijkt inmiddels dat de invloed van nieuwe technologie op de korte termijn altijd wordt overschat, maar op lange termijn altijd ernstig wordt onderschat en dat blijkt ook nu weer! Toentertijd waren we met het initiatief veel, maar dan ook veel te vroeg waardoor het mis ging. Nu is kopen op internet de normaalste zaak van de wereld, en bijna iedereen doet het.

Omdat Jongen voor mij zonder discussie tot de wereld top behoort als het gaat over visie op online shopping kon ik bijna niet wachten om dit boek in mijn vingers te krijgen. En dit boek is zelfs boven verwachting! Volgens mij slaat Jongen de spijker weer op zijn kop! De ontwikkelingen staan niet stil, we zijn er nog lang niet. Niet alles wat we nu zien op internet zal uiteindelijk levensvatbaar blijken, maar andere zaken zullen zich razendsnel blijven door ontwikkelen. Ik ben onder de indruk van hoe Jongen toch ook weer kritisch naar zijn eigen vakgebied kijkt. Het is zeker niet alles goud wat er online blinkt. Welke gevolgen heeft online shoppen voor onze samenleving? Welke grote maatschappelijke ontwikkelingen zullen we gaan zien als gevolg daarvan? Wat betekent online shoppen voor ons milieu? Wat is de sociale impact van deze megatrend? Maar ook kijkt hij naar de vraagstukken waar de sector nog tegenaan loopt en zal gaan lopen. Wat betekent onlineshoppen en Big Data voor onze privacy? Worden de grote internetgiganten niet te machtig? Hoe gaan verschillende generaties hiermee om? Maar ook vragen als zijn onze dorpen en steden wel ingericht om de sterk veranderende goederenstromen te verwerken? Hoe gaan de alle leveringen en de retourstromen beheersbaar maken en houden? Lopen we niet hopeloos vast op de laatste mile?

Gaan webwinkels straks niet ten onder aan hun eigen succes? Of gaan webwinkels juist op hun beurt de redding vormen voor de winkels in de centra van onze steden? Zullen webshops straks de winkels in de bricks nodig hebben om de klant nog echt te kunnen bereiken? Of zullen winkels en webshops het uiteindelijk beiden gaan verliezen van de opkomst van de deeleconomie? Waarom zouden we alles nog zelf moeten willen hebben? Een klopboormachine gebruiken we gemiddeld maar 12 minuten tijdens de vele jaren dat we het ding in bezit hebben, moeten we zo’n ding dan nog wel willen bezitten? Jongen ziet een enorme opkomst van nieuwe trends die de bestaande webwinkels en winkels behoorlijk kunnen gaan uitdagen. Wat gaat dit betekenen voor onze wereld? Is het kapitalistische economische model nog wel werkbaar in de toekomst? En zullen we niet gedwongen moeten overstappen van een lineaire economie naar een volledig circulaire economie? Want onze grondstoffen zijn eindig! Zal het gebrek aan grondstoffen er uiteindelijk voor zorgen dat we niet meer eindeloos alles kunnen kopen om het vervolgens weer weg te gooien? Ongeveer 80% van wat we kopen gooien we binnen een jaar al weer weg. Maar als we niet meer blijven kopen, waarvan moeten winkels en webshops dan bestaan? Kortom heel veel vragen en dilemma’s!

Jongen slaagt erin om in dit boek heel veel relevante vragen op te roepen en hij zet je echt aan tot nadenken. Hij geeft je feiten om je in staat te stellen je eigen conclusies te trekken en is ook niet bang om laten zien dat de snelle ontwikkelingen voorlopig nog wel even zullen doorgaan en dat we nog lang alles niet weten. Maar dat deze ontwikkelingen ons leven de komende jaren nog enorm zullen beïnvloeden is meer dan helder. Dit boek geeft je Jongens kijk op deze ontwikkelingen en die is bijzonder boeiend!

Omdat ook Jongen niet met zekerheid kan voorspellen hoe deze revolutie uiteindelijk zal uitpakken lijkt mij dit echt een boek om nu te lezen, maar ook een boek om over vele jaren nog eens te lezen om te zien hoe het uiteindelijk heeft uitgepakt! Daarom zou ik zeggen, koop het, lees het, en bewaar het voor je kleinkinderen. Die zullen dan uiteindelijk kunnen oordelen of Jongen gelijk heeft gekregen of niet!

Over Fred Rutgers

Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden