Heel veel mensen halen afkeurend hun neus op bij het woord ‘manipuleren’. De meesten van ons zijn bang om gemanipuleerd te worden en denken dat ze dan zelf geen invloed meer hebben op hun handelen. Toch zijn we veelal bezig om zaken ‘naar onze hand te zetten’. Met Mindhacking wil Ronald van Aggelende negatieve associaties die het woord ‘manipuleren’ oproept, wegnemen.
Mindhacking helpt je om zicht te krijgen op de achtergronden en toepassingsmogelijkheden en is erop gericht de hersencapaciteit maximaal te benutten teneinde gedrag te beïnvloeden. Niet alleen in ons eigen voordeel, maar ook om het welzijn van anderen te verbeteren.
Van Aggelen biedt in zijn boek tal van technieken van mindhacking. Daarbij kun je denken aan framing, priming, nudging, coping, choices en reinforcement. De auteur koppelt zijn ruime praktijkervaring aan wetenschappelijke kennis over beïnvloeding en neuropsychologie en dat doet hij kundig en op interessante wijze.
Het boek is onderverdeeld in zeven hoofdstukken en dat maakt ‘Mindhacking’ overzichtelijk en veroorzaakt bovendien dat de lezer een onderwerp waar hij nogmaals naar terug wil keren, uiterst eenvoudig kan vinden. De vele anekdotes, experimenten en praktijkvoorbeelden zijn bovendien plezierig en illustratief. Een nuttige aanvulling.
Persoonlijk vind ik het hoofdstuk over framing het meest boeiend. Zo zal elke lezer zijn voorkeuren hebben. Van sommige besproken onderdelen heb je wellicht al kennis, van anderen wil je graag (nog) meer weten. Zo is dat voor mij bij framing. Een uiterst boeiend onderwerp en door de auteur op dusdanige wijze beschreven dat ik er weer nieuwe kennisfeiten uit heb gehaald.
Mijn enige verbeterpunt met betrekking tot dit uiterst interessante werk van Van Aggelen heeft betrekking op de redactie; die had iets beter gekund.
Kortom, Mindhacking is een zeer praktisch boek dat als naslagwerk uitstekend dienst kan doen, maar wat ik in een keer heb uitgelezen. Diverse van de beschreven onderwerpen dagen je uit deze direct in de praktijk toe te passen.
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.