Voor ondernemers die hun inspiratie dichter bij huis willen zoeken, is daar nu het boek van ondernemer Allard Droste. In zijn vlot geschreven Semco in de polder neemt hij de lezer mee in zijn ondernemersavontuur, en deelt hij en passant zijn visie. Net als voor Semler (de auteur van de managementklassieker Semco-stijl, red.) is ‘vertrouwen’ voor hem de rode draad. Tsja, zou je nu kunnen denken, in welk managementboek lees je dit tegenwoordig nu niet? De kracht van het boek van Droste zit hem juist in de vele praktijkvoorbeelden, wat het zeer geloofwaardig én lezenswaardig maakt. Hij laat woorden als ‘vertrouwen’, ‘durf’ en ‘eenvoud’ leven door overal een voorbeeld uit de praktijk aan te koppelen. Een fantastische anekdote over de jongste en oudste medewerker van zijn bedrijf die samen de verantwoordelijkheid voor een miljoenenproject krijgen, illustreert bijvoorbeeld wat het effect is van vertrouwen en verantwoordelijkheid geven.
Het boek staat vol met dit soort voorbeelden, waarbij Droste overigens ook niet schuwt zijn eigen ‘valkuilen’ te benoemen. Dat neemt je als lezer voor hem in. Natuurlijk is het een succesverhaal, maar Droste is wars van borstklopperij. Hij wil de lezer oprecht laten zien dat het anders kan, en met zijn succeservaringen heeft hij recht van spreken. Voor hem draait het om vertrouwen, plezier, en lef. Dat lijken wellicht open deuren, maar de praktijkervaring van Droste maakt dat het wel degelijk houdt snijdt wat hij zegt. Bovendien spat de energie van de pagina’s af, hetgeen maakt dat het boek zeer plezierig leest.
Durf het eens anders te doen. Onder die noemer introduceert hij de ‘Droste blik’: beleef je droom, alsof je er al bent. Je moet het ‘alleen nog even’ doen. Met een droom begon het prestigieuze Markthal-project, het moest ‘alleen nog even’ gebouwd worden. Ook met zijn boek brengt hij deze aanpak in de praktijk: ‘Nu al een bestseller’ staat er op de cover. Het moet ‘alleen nog even’ verkocht worden. Over lef hebben gesproken... Maar, het werkt: de Markthal in Rotterdam is inmiddels een publiekstrekker van formaat, en al voor de lancering stond Drostes boek op 1 in de bestsellerlijst van Managemenboek.nl. Die knipoog met serieuze ondertoon is kenmerkend voor Droste en zijn boek: plezier als een van de pijlers in het ondernemerschap, hand-in-hand met serieus en hard werken.
Ook qua vormgeving lijkt plezier doorslaggevend geweest. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een checklist en geïllustreerd met een cartoon van Fokke en Sukke. Die cartoons maken het luchtig, en tegelijkertijd blijft de boodschap onmiskenbaar. De mail waarin hij de makers van Fokke en Sukke benadert met de vraag om cartoons speciaal voor dit boek te maken, is opgenomen als illustratie van Drostes ‘Alles begint met een droom’-theorie. Ook hier weer zorgt zijn onconventionele aanpak voor een glimlach, en maakt dat mensen met plezier aan de slag gaan.
‘Eenvoud’ is de rode draad: Droste is niet van de ingewikkelde modellen en theorieën. Dat is ook kenmerkend voor dit boek, alles wordt teruggebracht tot eenvoudige principes. Durf is daarbij cruciaal: durf tonen om te dromen, te vertrouwen en het anders te doen. Dit boek kan dan misschien nét dat duwtje in de rug betekenen voor ondernemers en managers die wel anders willen, maar niet goed weten hóe.
Al met al is Semco in de polder een sympathiek, met vaart geschreven boek. ‘Praktijk-proof’ bovendien, hetgeen het een nieuw en verfrissend geluid in managementboeken-land maakt.
Over Sylvie van der Haar
Sylvie van der Haar is trainer/coach en verzorgt workshops, met o.a. managementboeken als inspiratiebron. Ze is verbonden aan De tweede viool.