Aart Lensink beseft dat en komt daarom met een herschreven editie van zijn in 2013 gepubliceerd boek. Op een soms iets te populaire manier neemt hij ons mee door wat contentmarketing nu eigenlijk is, de kernprocessen en cases. Hij maakt de lezer enthousiast over wat er allemaal bereikt kan worden met contentmarketing, mits goed overdacht en uitgevoerd.
Het ‘Grote Plaatje’ zoals de schrijver het noemt, is niet meer dan een logische opbouw hoe uiteindelijk tot goede contentmarketing te komen. Het distributie-onderdeel bevat interessante inzichten in het spanningsveld en samenspel met media-exploitanten. Jammer dat Instagram en Pinterest onbeschreven blijven. Het strategische gedeelte is het minste onderdeel van het Grote Plaatje. Het had nog concreter gemaakt dienen te worden met voorbeelden van een strategisch factsheet waarin de beschreven ijkpersonen, timeline, concurrentie en KPI’s uitgewerkt worden. Pas dan help je de lezer echt. Hetzelfde geldt voor het hoofdstuk ‘Conversie’: voorbeelden ontbreken.
De contentpyramide is niet nieuw maar geeft structuur, inspiratie en zet je aan het denken hoe en wanneer je je doelgroep gaat vermaken op basis van een gekozen positionering en contentdomein.
De topcontent-voorbeelden van AFAS en Sanquin Bloedvoorziening zijn half af en daardoor vaag. De 17 beknopt geschreven succesverhalen achterin het boek zijn prachtig, maar zijn zeker geen cases.
Aan de slag met contentmarketing is een redelijk handzaam boek, voor beginnende marketeers. Toch voelt het alsof enkel het topje van een interessante ijsberg wordt benoemd. Meer diepgang, verbanden en uitgewerkte voorbeelden hadden niet misstaan. Oordeel: lezenswaardig.
Erik van Vonderen RM/EMP is een strategische allround marketeer en communicatie professional met een echte hands-on mentaliteit. Hij is verbonden aan Brand Support. Deze recensie verscheen eerder in Tijdschrift voor Marketing.