Wat is influencermarketing?
Volgens Carole Lamarque, de auteur van Influencers, groeien gewone consumenten via online uit tot content creators die een groot publiek beïnvloeden. Als merken deze professionals inzetten voor de creatie van content noemen we dat influencermarketing.
Wat doen influencers, wat zijn de kenmerken en komen die overeen met de doelgroep?
Over influencermarketing is tot nu toe nog weinig geschreven. Eindelijk is er nu een boek waarin is beschreven hoe je als organisatie influencermarketing toepast. Als je het goed doet zet je influencermarketing in tijdens alle fasen van de levenscyclus van een product, dienst of evenement. Vanaf de lancering kun je dus influencers inzetten om je naamsbekendheid te vergroten. Influencers weten namelijk precies wat er leeft bij hun volgers en bereiken een groot publiek. Als opdrachtgever kun je vooraf ook je verwachtingen aangeven.
Bekende personen laten zich positief uit over een bepaald product
Merken hebben altijd al influencers ingezet: sporters, soapsterren, popsterren. Er zijn voorbeelden genoeg: als een populaire vlogger, Enzo Knol, graag Iglo vissticks eet is dat dan influencermarketing? Anita Witsier is uitbundig aanwezig op de paginagrote advertenties van het merk Stella. Om een jonger publiek aan te trekken heeft het bedrijf Prominent voor de relaxstoelen Umberto Tan ingeschakeld. Onze Nationale treitervlogger, Ismail Ilgun, is nu columnist bij het Algemeen Dagblad.
Wie zijn de influencers? Hoe vind je ze?
Je selecteert influencers op basis van autoriteit, personal brand, expert etc. De waarde van een influencer wordt berekend met een formule die houvast biedt om de influencers met elkaar te vergelijken.
Volgens Giel Beelen, radio dj, zijn influencers levende reclamezuilen en is de marketing via influencers geloofwaardiger (Marketing Tribune). Influencers zijn vooral bloggers en vloggers die via sociale media relevante content creëren waarmee ze opvallen. Ze hebben een positieve invloed op hun volgers en zijn een autoriteit op een bepaald thema. Meestal hebben ze meer dan 5.000 volgers. Neem het fantastische verhaal dat zaterdag 10 juni jl. in de Volkskrant krant stond over vlogster Ruba Zai. Haar positieve invloed, ze wil meer acceptatie voor het dragen van een hoofddoek en de moslima tonen als powervrouw, werd door Dolce en Gabana ingezet tijdens de ramadancampagne.
Vaak testen influencers nieuwe producten en genereren verkopen zodat je nauwelijks verschil ziet tussen een organisch of gesponsord bericht. De beloning die de influencer ontvangt voor tijdsinvestering, creativiteit en expertise, is vaak indirect. Volgens dit boek vind je de meeste influencers op Twitter.
Als bedrijf is het handig om je boodschap op een moderne manier uit te brengen, en de expertise van influencers in huis te halen. Het doel van influencermarketing is grote resultaten halen door klein te denken. Voor stakeholders maak je jouw aanpak zichtbaar via het Influencer Marketing Canvas, een stappenplan met de belangrijkste informatie op één pagina.
Ik vind het boek van Carole Lamarque een prima leidraad om influencermarketing doelgericht in te zetten en geef het boek ****
Over Aukje Adams
Aukje Adams is ondernemer en marketingprofessional die haar kennis inzet om grote en middelgrote bedrijven te adviseren en ondersteunen via haar bedrijf Working Service.