Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De kracht van platformstrategie - Doing digital gaat het niet redden

Over disruptie is al menig artikel en boek geschreven. Maar volgens buitengewoon hoogleraar en bestsellerauteur Cor Molenaar bestond er nog maar weinig documentatie over het gebruik van Platformen, en de wijze waarop deze businessmodellen veranderen en bedrijven dwingen om anders zaken te doen. Volgens hem dus tijd voor onderzoek en – als gevolg daarvan – een nieuw boek.

Rein Hof | 10 juli 2017 | 4-5 minuten leestijd

Ik ontving een nieuwsbrief met de aankondiging van het nieuwe boek. Het moest nog verschijnen, en als extra kon je bij een voorinschrijving, je aanmelden voor een Masterclass van de auteur in zijn thuis arena, de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ik had al niet veel overtuiging nodig om het boek aan te schaffen, maar dit extraatje was een mooie toegift.

Het boek ontving ik lekker op tijd. Ik was dus al in de gelegenheid om het door te kijken, zelfs al om het voor een belangrijk deel te lezen. Ik had dus al een behoorlijk beeld waar de masterclass over zou gaan en waar over gesproken zou worden. Het maakte mijn interesse voor de bijenkomst alleen maar groter! Ik keek uit naar het verhaal van Molenaar.

Het gaat om de inhoud

Alle lokkertjes en aanbiedingen zijn leuk, en het gaat uiteindelijk om de inhoud. Dus een presentatie in een college zaal van de Universiteit is best boeiend, maar het gaat toch over de inhoud en de kracht van het boek. Dus is dat de moeite waard?

Ja! Dat is het. Het is geen eenvoudig onderwerp. Het gebruik van platformen is, zoals al opgemerkt, nog niet echt goed beschreven. Natuurlijk kennen we de voorbeelden van verschillende platformen. Denk aan een bekende naam als Bol.com. I-Tunes. En ook aan Amazon.com. Of Alibaba. Waar zitten de verschillen?

Eenweg-platform versus tweeweg-platform.

Volgens Molenaar is een van de grootste verschillen de wijze waarop het platform is ingericht. Een eenweg-platform biedt – bijvoorbeeld online – een klant de mogelijkheid om artikelen te kopen. Maar dit zijn artikelen die gepresenteerd worden op een webpage, of webshop en de klant moet op zoek naar het artikel. En dan hopen dat het op voorraad is. De aanbieder heeft z’n eigen voorraad. Als voorbeeld: Coolblue.

Bij een tweeweg platform wordt de zoekende klant in contact gebracht, dan wel gewezen op, een aanbieder die het gezochte artikel – of dienst – aanbiedt. Denk hierbij aan een platform als Booking.com. Of Airbnb. Hier is sprake van een een aanbieder (overnachting mogelijkheid) en zoekers (mensen die willen overnachten) De rol van de ondernemer, het platform, is: beide partijen met elkaar verbinden, waarbij het voor de zoeker erg eenvoudig moet zijn om een gewenst resultaat te vinden.

Verdienmodellen

Deze manier van zakendoen vraagt om een geheel andere kijk op het verdienmodel. Is het bij de oldschool bedrijven eenvoudig: verkoop prijs min kostprijs = verdienen (erg eenvoudig weergegeven) wordt er nu op andere manieren geld verdiend. Denk daarbij aan een percentage per aankoop/verkoop. En uiteraard de reclame-inkomsten die een goed bezochte website of webshop kan ontvangen.

Bedenk daarbij dat vele start-ups de investeringen die zij in de begintijd doen, simpelweg wegschrijven als kosten, en dus accepteren dat er niet direct geld wordt verdiend, en je gaat begrijpen waarom de ‘oude ondernemers’ het moeilijk hebben.,

Oorzaak en gevolg

Waardoor ontstaat leegstand in de winkelcentra in binnensteden? Volgens Molenaar is dat oorzaak en gevolg. Wanneer het niet langer boeiend is om te winkelen in een binnenstad, zal het aantal bezoekers teruglopen. Daardoor moeten zaken sluiten, zeker gezien de hoge huurprijzen voor de locatie. Leegstand is het gevolg, en daarmee is de binnenstad nog minder interssant om te bezoeken. Je ziet de spiraal?

Je moet dus relevant zijn. Dan blijven bezoekers komen en komen er meer. En meer bezoekers betekent dat je interessant bent voor investeerders. En investeerders betekent.. Juist. Meer kansen en meer inkomsten. En daarmee is een belangrijke wijze van het nieuwe ondernemen weergegeven. Anders denken. Andere manieren van geld verdienen.

Doing digital versus Being digital.

Een belangrijk punt in het boek is het verschil tussen Doing digital vergeleken met Being digital. Volgens Molenaar zit dit verschil in de ‘oude onderneming’ vergeleken met de ‘nieuwe’. Oftewel: zet ik digitale zaken in, in bestaande processen = Doing digital of digitaliseer ik mij processen compleet. Is Being digital. Op zich best een logische vergelijking. En deze wordt uitgebreid en op verschillende plekken in het boek uitgelegd. Onder meer aan de hand van duidelijke voorbeelden. Het zal geen verrassing zijn dat de conclusie van Molenaar is dat Doing digital het niet gaat redden.

Waarom dit boek lezen?

Omdat Cor Molenaar op een zeer heldere en begrijpelijke manier zijn visie beschrijft over het belang van platformen. En omdat hij aangeeft waarom het zo belangrijk is om als ‘old-school’ ondernemer een visie te hebben over de toekomst van het bedrijf. Disruptie zal alleen maar toenemen. Geen enkele branche is veilig. Hoe eerder je dat beseft, en daar op inspeelt, des te groter is de kans dat je als ondernemer overleeft. Of zelfs serieus geld verdient. Maar dan moet je wel (durven) veranderen. Het verschil maken tussen Doing digital vs Being digital.

Over Rein Hof

Rein Hof is Operationeel Specialist Intake en Service bij de Nationale Politie. Zijn recensies verschenen eerder op socialmedia.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden