Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Kleur verkoopt

Kleurenpsychologie. Een niet op zichzelf staand vak, maar wel een onderwerp dat onderzoekers al jaren bezighoudt. Kleur doet ‘iets’ met mensen. Deels zijn we ons daarvan bewust, en deels gaat dat subtiel, onbewust.

Marjolein Boeren-Hermans | 28 juli 2017 | 2-3 minuten leestijd

Het boek Kleur verkoopt van Hilde Franq neemt ons mee in die onbewuste, subtiele wereld. Na het lezen van dit boek ben ik zowel gefascineerd en betoverd als licht onthutst. Hoeveel van wat ik als individu vind en ervaar, is beïnvloed door de marketing en consensus van het collectieve? Tegelijkertijd is het een uitnodiging: als je als bedrijf serieus werk wilt maken van je merk, gaat het volledig om het samenspel tussen taal en kleur.

In het boek wordt eerst ingegaan op het begrip kleurenpsychologie. Waar staat dit voor en wat is er in de loop der jaren onderzocht en ontdekt? Het effect dat kleur heeft op een persoon is grotendeels onbewust en contextgevoelig. Zoals de auteur zelf ook uiteenzet, maakt dit wetenschappelijk onderzoek lastig. Er is dan ook relatief weinig ‘hard bewijs’ voor feiten, maar wel veel bekend over associaties. En er zijn opvallend veel verbanden die steeds weer collectief naar voren lijken te komen. Het eerste deel van het boek gaat hierover: per kleur wordt uiteengezet wat de algemene associaties lijken te zijn. Ook wordt per kleur gekeken wat de invloed binnen marketing is, inclusief voorbeelden van grote merken die met de betreffende kleur gespeeld hebben. Ook worden hier en daar historische verbanden gelegd. Als leek en nieuwkomer op dit onderwerp voelt het alsof de auteur hier veel uitgebreider op in had mogen gaan. De informatie intrigeert en prikkelt, maar is vrij zakelijk en beknopt weergegeven.

Die ingetogenheid in de tekst staat haaks op de vormgeving van het boek: veel beeldmateriaal van zeer hoge kwaliteit, veel strakke beelden, waardoor het boek een mix wordt van kunstboek en psychologisch kader. In het tweede deel van het boek ontstaat een opeenvolging van informatie gemixt met de beelden. Achtereenvolgens wordt de invloed van kleur in de zorg, de smaak van kleur, kleur en marketing en het belang en het ontstaan van trends besproken.  Ook wordt ingegaan op het kleurenmodel van Franq Colors, het marketingbureau van de auteur.  Inhoudelijke verkenningen worden ook hier afgewisseld met veel beeldmateriaal, en met prikkelende interviews met toonaangevende mensen uit verschillende branches en vakgebieden.

Het boek Kleur verkoopt is geen leesboek, hoewel er veel teksten in staan die inspireren en prikkelen. Het is geen kunstboek, hoewel er veel beelden instaan die terecht ‘eye-candy’ worden genoemd en je het boek graag op de salontafel legt. Het boek is geen praktisch boek waarmee je direct aan de slag kan, hoewel het vele aanknopingspunten geeft om praktisch na te denken over je keuzes en stappen te zetten hier iets mee te gaan doen. Wat de auteur overtuigend, passioneel en inspirerend weet over te brengen is dat kleur zoveel invloed heeft op ons gemoed en gedrag, dat het meer dan de moeite waard is als bedrijf om dit in je strategie te integreren.

Marjolein Boeren is Kinesiologisch Coach en heeft een eigen praktijk in Bergen op Zoom. Door middel van afstemming van lichaamsbeweging en mentale processen krijg je inzicht over jezelf en je doelen. Daarnaast is zij PR-coördinator voor het Welkin Kinesiologie College en geeft zij trainingen op het gebied van Kinesiologie.

Over Marjolein Boeren-Hermans

Marjolein Boeren is Kinesiologisch Coach en heeft een eigen praktijk in Bergen op Zoom. Door middel van afstemming van lichaamsbeweging en mentale processen krijg je inzicht over jezelf en je doelen. Daarnaast is zij PR-coördinator voor het Welkin Kinesiologie College en geeft zij trainingen op het gebied van Kinesiologie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden