Aan de ene kant van het boek lezen we de verhalen van deze pioniers. Een combinatie van directeuren en oud-sporters met Olympische ambities, zoals Dennis van der Geest en Anky van Grunsven. We leren van hun motivaties en het overkomen van tegenslag. Daarnaast opvallend veel verhalen uit de bouwwereld. Een renovatie in één dag? Het is mogelijk. Het team wordt aangespoord de processen van deze renovatie efficiënt te maken, slimme oplossingen te bedenken voor problemen en zoveel mogelijk voor te bereiden.
De Learn methodiek kent twee assen: klantwaarde en teammotivatie. Bij de eerste is Lean herkenbaar. De hoofdstukken laten de stappen zien die de organisatie doormaakt: basis, innovatie, verbeteren, flow en transformeren.
Basis draait om de basic stability: rust, structuur en overzicht. Bij Innovatie staat experimenteren centraal. Fouten durven maken. Verbeteren gaat om het continue proces van inefficiënties opsporen en aanpassen. Het hele team doet daarin mee. Een optimaal presterend team komt in een Flow. De laatste stap is het transformeren van de hele organisatie. Het verandertempo ligt hoog in een Learn-organisatie. Dat kan alleen als het hele team betrokken is. Medewerkers komen bovenaan de organisatiepyramide te staan, niet de directie. Deze 'Semco-stijl' is daarbij het ultieme voorbeeld van zelfsturende teams. Daarmee eindigt het proces niet, het gaat om continu leren, verbeteren, uitproberen.
Als we het boek omdraaien dan lezen we meer over de onderliggende methodiek. De methode kent 7 + 1 aandachtsgebieden, of handvatten bij het vormgeven van een Learn-organisatie. Deze zijn: klantwaarde, bewustwording, Learn methodieken, communicatie, verbeterkoers, structuur en systemen, toeleverend netwerk en managementaandacht. Daarnaast zijn er 17 paradigma’s, die passen binnen de aandachtsgebieden. Een paar voorbeelden van deze paradigma’s zijn: Om te verbeteren heb je een stabiele basis nodig en vice versa. En, een succesvol team maakt spanningen bespreekbaar.
De methode die de cursisten van de MBL (Master in Business Learning) voorgeschoteld kregen, is een combinatie van Lean, teamdynamiek, Semco en andere. Vooral de Lean-instrumenten zijn herkenbaar. En dat in combinatie met veel aandacht voor het vormen van een team tot een zelfsturend team. De rol van de manager wordt in dit proces ook anders, eerder een coach. Daardoor kunnen we veel leren uit de sportwereld, waar alleen een goed op elkaar afgestemd team kan zorgen voor topprestaties. Kortom, Op weg naar een lerende organisatie is een schitterend boek met mooie, inspirerende verhalen.
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.